Thursday, October 26, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (26 Oktober)


Tarikh 26 Oktober merupakan hari ke 299 (hari ke 300 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 66 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Pertempuran Teluk Leyte
Pertempuran Teluk Leyte.

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Angam di Nauru, Hari Kebangsaan di Austria (1955), Hari Perayaan Demetrius dari Thessaloniki dan sambutan Hari Kemerdekaan di Austria 1955.

Peristiwa

1597 - Perang Imjin: 12 kapal Korea pimpinan Laksamana Yi Sun-sin menewaskan serangan armada besar Jepun dalam Pertempuran Myeongnyang.

1863 - Badan pentadbiran bola sepak yang tertua, The Football Association ditubuhkan di London, England.

1881 - Tembak-menembak di Kandang O.K. terjadi di Tombstone, Arizona, Amerika Syarikat antara puak Wyatt Earp dan geng Ike Clanton.

1937 - Perang China-Jepun Kedua: Xie Jinyuan dan askar Tentera Revolusi Nasional memulakan Pertahanan Gudang Sihang terhadap serangan Jepun semasa Pertempuran Shanghai.

1940 - P-51 Mustang North American Aviation, antara pesawat pejuang paling berkesan bagi Pihak Berikat semasa Perang Dunia II, menjalani penerbangan sulungnya.

1944 - Pertempuran Teluk Leyte mengesahkan kekalahan Tentera Laut Empayar Jepun dalam kancah Pasifik Perang Dunia Kedua.

1955 - Perdana Menteri Ngô Đình Diệm mengisytiharkan dirinya Presiden Vietnam Selatan yang pertama, menggantikan Maharaja Nguyễn Bảo Đại sebagai ketua negara.

2001 - Presiden A.S. George W. Bush meluluskan Akta Patriot, memperluas kuasa agensi penguatkuasa undang-undang negara itu dengan nyata sekali dalam melawan keganasan.

2009 – Zine El Abidine Ben Ali memenangi penggal kelimanya sebagai Presiden Tunisia.

2010 – Satu gempa bumi dan tsunami yang terhasil di persisiran Sumatera, Indonesia, mengorbankan lebih 400 orang dan menyebabkan ratusan lagi hilang.

Kelahiran

1884 - Andrew Caldecott, seorang pentadbir kolonial British.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (25 Oktober)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon