Wednesday, October 04, 2017

Cendol Berasal Dari Indonesia Bukan Malaysia!?


Selepas kuih popia menjadi pertikaian dan menimbulkan rasa tidak puas hati kalangan masyarakat Indonesia apabila disenarai sebagai warisan Malaysia, kini cendol juga didakwa berasal dari negara itu.

Cendol

Hal itu berlaku selepas CNN International menyenaraikan cendol sebagai 50 minuman terlazat di dunia, dengan menyebut ia berasal dari Malaysia.

Kompas Travel melaporkan, seorang pensyarah dari fakulti sastera di Yogyakarta, Heri Priyatmoko berkata, beliau percaya minuman itu berasal dari Indonesia.

"Cendol diduga berasal dari Indonesia. Hal itu dibuktikan dengan meluasnya cendol di wilayah desa sejak dahulu hingga kini," katanya.

Heri berpendapat bahan-bahan bagi pembuatan cendol merupakan produk biasa yang boleh ditemui di kampung-kampung di Indonesia.

Katanya, resepi yang diperbuat daripada tepung beras itu merupakan sejarah kebudayaan bagi penduduk pedalaman dan bahan-bahannya juga mudah disediakan tanpa perlu dimport.

Selain itu, cendol juga dikenali dengan nama dawet, mungkin tersebar luas di Asia Tenggara kerana ekologi kawasan sawah yang mirip dengan Indonesia, katanya.

Sementara itu, Kompas juga menemubual pemilik gerai minuman 'Radja Cendol', Danu Sofwan yang berharap cendol didaftarkan sebagai warisan budaya dari Indonesia seperti rendang dan pempek.

Katanya, beliau juga telah menghubungi kementerian kebudayaan Indonesia melalui email tetapi masih belum menerima sebarang jawapan.

"Cukup ironi kerana di Malaysia cendol lebih dihargai. Terbalik dengan di Indonesia, yang senarainya panjang berasal dari luar," kata Danu.

Pada 2015, satu demonstrasi diadakan di depan pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta sebagai usaha untuk menghalang kuih popia disenarai sebagai masakan warisan Malaysia.

Kumpulan Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia (Formasbudi), mendakwa popia atau lumpia merupakan makanan khusus dari Semarang.

Selain popia, sebahagian rakyat Indonesia sebelum ini mendakwa lagu Rasa Sayang, batik, kuda kepang, wayang kulit dan tarian ngajat berasal dari republik itu.

BACA INI JUGA:

sumber: mk

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon