Sunday, September 03, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (3 September)


Tanggal 3 September merupakan hari ke 246 (hari ke 247 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 119 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Republik San Marino

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Kemerdekaan di Qatar (1971), Hari Angkatan Tentera di Taiwan dan Hari Bendera di Australia.

Peristiwa

301 - San Marino, salah satu negara terkecil di dunia dan republik tertua yang masih wujud, diasaskan oleh Santo Marinus.

1189 - Richard I ditabalkan sebagai Raja England di Westminster.

1260 - Orang Mongol tewas muktamad buat kali pertama, kepada angkatan Mamluk Mesir dalam Perang Ain Jalut di Palestin, menandakan sempadan barat pengembangan Empayar Mongol.

1449 - Maharaja Zhengtong ditawan Mongol selepas tewas dalam Pertempuran Tumu, membawa kepada krisis pewarisan di China Ming.

1783 - Great Britain dan Amerika Syarikat menandatangani Perjanjian Paris, secara rasminya menamatkan Perang Revolusi Amerika.

1901 - Bendera Australia, sebuah Panji Biru yang ditambahkan dengan Bintang Komanwel dan Salib Selatan, dikibarkan buat pertama kali di Melbourne.

1976 - Kapal angkasa lepas Viking 2 mendarat di Utopia Planitia, Marikh dan mengambil gambar warna jarak dekat yang pertama permukaan planet tersebut.

2007 - Taufan Felix melanda Nicaragua sebagai taufan Kategori 5 dan mengakibatkan kematian 38 orang.

2008 - Taufan Gustav mula reda selepas menyebabkan sekurang-kurangnya 112 kematian di Caribbean dan Amerika Syarikat.

2010 - Hurikan Earl bertemu daratan sebagai hurikan Kategori 1 di Maritimes Kanada, meninggalkan hampir sejuta orang tanpa bekalan elektrik.

2011 - Turki mengusir duta Israel selepas Israel enggan memohon maaf berkenaan serbuan 2010nya terhadap armada bantuan Gaza.

Kelahiran

1936 - Zine El Abidine Ben Ali, Presiden Tunisia ke-2.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (2 September)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon