Saturday, September 02, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (2 September)


Tarikh 2 September merupakan hari ke 245 (hari ke 246 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 120 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Battle of Actium

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Kebangsaan untuk Vietnam (1945).

Peristiwa

31 SM - Perang Akhir Republik Rom: Tentera pimpinan Octavian mengalahkan angkatan Marcus Antonius dan Cleopatra di Pertempuran Actium (gambar), Laut Ionia.

1666 - Satu kebakaran besar melanda London dan membakar selama tiga hari, memusnahkan lebih 13,000 bangunan termasuk Katedral St Paul, tetapi hanya 6 orang disahkan terkorban.

1870 - Perang Perancis-Prusia: Napoleon III dari Perancis ditawan dalam Pertempuran Sedan, dan Empayar Perancis Kedua jatuh beberapa hari kemudian.

1898 - Angkatan pimpinan Horatio Kitchener mengalahkan puak Sudan dalam Pertempuran Omdurman, memantapkan penguasaan British di Afrika timur laut.

1945 - Kemerdekaan Vietnam daripada negara Perancis: Ho Chi Minh mengisytiharkan penubuhan sebuah kerajaan baru Vietnam di bawah pimpinan beliau.

1945 - Surat Cara Penyerahan Kalah Jepun ditandatangani di atas kapal tempur USS Missouri di Teluk Tokyo, secara rasminya mengakhiri Perang Dunia Kedua.

1967 - Paddy Roy Bates mengisytiharkan HM Fort Roughs, bekas Kubu Maunsell Perang Dunia II di Laut Utara berhampiran dengan pantai Suffolk, England, sebagai negara bebas: Kerajaan Kecil Sealand.

1968 - Model pertama pesawat Boeing 747 dirasmikan di Everett, Washington, A.S.

1990 - Transnistria mengisytiharkan kemerdekaan sebelah pihak daripada RSS Moldavia Kesatuan Soviet, namun hanya baru diiktiraf Abkhazia dan Ossetia Selatan, yang juga belum diiktiraf sepenuhnya.

2009 - Satu gempa bumi mengorbankan 79 orang dan memusnahkan lebih 87,000 rumah dan pejabat di Jawa, Indonesia.

Kelahiran

1989 - Alexandre Pato, pemain bola sepak A.C. Milan.

1989 - Zedd (Anton Zaslavski), Pengeluar Muzik dan DJ Rusia-Jerman.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (1 September)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon