Wednesday, August 09, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (9 Ogos)


Tanggal 9 Ogos merupakan hari ke 221 (hari ke 222 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 144 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Nagasaki
Pengeboman Nagasaki.

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Kebangsaan di Singapura (1965), Hari Wanita Kebangsaan di Afrika Selatan dan Hari Orang Asli Dunia Antarabangsa.

Peristiwa

48 SM - Julius Caesar menewaskan Pompey dan angkatan Senat dalam Pertempuran Pharsalus, sekaligus mengukuhkan kawalannya ke atas Republik Rom.

378 - Angkatan Rom pimpinan Maharaja Valens dihancurkan oleh Goth dalam Pertempuran Adrianople.

681 - Bulgaria diasaskan sebagai negeri Khan di tebing selatan Sungai Danube, setelah menumpaskan tentera Byzantine yang diketuai Maharaja Constantine IV di selatan delta Danube.

1048 - Paus Damasus II mangkat di Rom, setelah memerintah selama 23 hari sahaja.

1173 - Di Pisa, Itali, campanile yang akhirnya akan menjadi Menara Condong Pisa mula dibina.

1483 - Pembukaan Sistine Chapel di Kota Vatican.

1810 - Napoleon mengilhakkan Westphalia menjadi sebahagian Empayar Perancis Pertama.

1842 - Perjanjian Webster-Ashburton ditandatangani, maka ditetapkannya sempadan Amerika Syarikat-Kanada di timur Banjaran Rocky.

1892 - Thomas Edison meraih paten bagi ciptaan telegraf dua hala.

1902 - Edward VII dinobatkan sebagai raja United Kingdom.

1907 - Perkhemahan Boy Scout pertama tamat di Pulau Brownsea di selatan England.

1936 - Sukan Olimpik ke-XI: Jesse Owens menggondol pingat emas keempatnya, menjadikannya rakyat Amerika pertama yang meraih empat pingat dalam satu temasya Olimpik.

1942 - Pemimpin India Mahatma Gandhi ditahan di Bombay oleh tentera British, lalu mencetuskan Pergerakan Tinggalkan India.

1942 - Perang Dunia Kedua: Pertempuran Pulau Savo Island - angkatan laut Berikat yang melindungi pasukan amfibianya pada awal Pertempuran Guadalcanal dikejutkan lalu ditewaskan oleh pasukan penjajap Tentera Laut Maharaja Jepun.

1945 - Perang Dunia Kedua: Pesawat pengebom Tentera Udara A.S. Bockscar menjatuhkan sebutir bom atom bernama Fat Man yang memusnahkan Nagasaki, Jepun.

1947 - Pemberhentian pengeluaran Douglas DC-4.

1965 - Singapura berpisah daripada Malaysia lalu mencapai kemerdekaan.

1969 - Ahli-ahli kultus pimpinan Charles Manson membunuh dengan kejamnya pelakon Sharon Tate (isteri Roman Polanski), pewaris niaga kopi Abigail Folger, pelakon Poland Wojciech Frykowski, pendandan rambut lelaki Jay Sebring, dan lepasan sekolah tinggi baru Steven Parent di Los Angeles, California.

1974 - Skandal Watergate: Richard Nixon menjadi Presiden Amerika Syarikat yang pertama (dan sehingga kini tunggal) meletakkan jawatan.

1977 - Rejim tentera Uruguay mengumumkan bahawa negara akan kembali ke pemerintahan awam melalui pilihan raya Presiden dan Parlimen pada tahun 1981.

1988 - Wayne Gretzky ditukarkan dari Edmonton Oilers ke Los Angeles Kings dalam penukaran pemain yang paling berkontroversi dalam sejarah hoki ais.

1993 - Parti Demokratik Liberal Jepun melepaskan kepimpinan negara setelah 38 tahun.

1999 - Presiden Rusia Boris Yeltsin memecat Perdana Menteri Sergei Stepashin, dan memecat seluruh jemaah menterinya buat kali keempat.

1999 - Diet Jepun menggubal undang-undang yang menetapkan Hinomaru dan Kimi Ga Yo selaku bendera dan lagu kebangsaan.

2001 - Presiden A.S. George W. Bush mengumumkan sokongannya bagi pembiayaan persekutuan terhadap penyelidikan sel tunjang embrio secara terhad.

2006 - Polis British menahan 24 orang yang disyaki terbabit dalam berkomplot meletupkan bom cecair di atas sekurang-kurangnya 10 pesawat dari UK ke Amerika Syarikat dan Kanada.

2008 - Parlimen Georgia meluluskan keadaan perang di seluruh negara untuk 15 hari selepas Rusia membalas serangannya terhadap Ossetia Selatan.

2009 - Taufan Morakot mengorbankan lebih 100 orang di Filipina dan Taiwan selepas menghasilkan rekod hujan 2,777 mm.

2010 - Paul Kagame terpilih semula sebagai Presiden Rwanda.

2011 - Kekacauan awam di London merebak ke sebahagian besar England.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (8 Ogos)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon