Wednesday, August 23, 2017

Tahukah Anda Google Membayar AS$3 Bilion Untuk Menjadi Search Engine Apple!


Sebut sahaja Google anda akan membayangkan laman web dengan ejen carian pantas dan terbaik, menguasai YouTube, ejen carian serta sistem operasi Android antara yang membuatkan orang ramai tidak terlepas untuk menggunakan servis mereka hampir setiap hari.

Google+Apple

Meskipun Google berjaya menjadi ejen carian utama untuk hampir kesemua komputer dan smartphone ketika ini, tahukah anda hampir 50% carian yang dibuat di Google datangnya daripada Apple iPhone.

Melihat kepada jumlah pengguna yang ramai ini sekaligus berjaya memberi peluang buat Apple untuk berada di winning side di dalam kes ini.

Berdasarkan laporan terbaru, Google dikatakan perlu membayar sekitar $3 billion (~RM12.88 billion) untuk terus kekal sebagai ejen carian utama atau default search engine buat Apple iPhone.

Perjanjian yang dibuat ini membolehkan Google terus kekal atau sekiranya Google mengingkarinya Apple mungkin terpaksa kepada laman web ejen carian berbeza selepas ini.

Perjanjian yang bakal dibuat ini bukanlah yang pertama dibuat, sebelum ini perjanjian yang sama pernah dibuat sekitar tahun 2014 dengan nilai pembayaran Google kepada Apple sebanyak $1 billion.

Siapakah yang lebih untung didalam perjanjian ini?

Perjanjian yang dibuat ini dilihat sebagai advantage buat kedua-dua belah pihak. Apple berjaya menerima wang yang banyak manakala Google berjaya mengekalkan bilangan pengguna yang ramai.

Google juga bakal memperoleh pendapatan berdasarkan servis yang ditawarkan serta keuntungan 5% daripada jumlah pendapatan operasi iOS.

BACA INI JUGA: Rahsia Carian Google Yang Anda Tidak Pernah Tahu

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon