Tuesday, August 22, 2017

Apa Sebenarnya e-Sukan?


Sukan elektronik (e-sukan) atau lebih dikenali sebagai E-Sport adalah sejenis sukan yang menggunakan elektronik-elektronik yang terdapat di dalam kehidupan seharian.

E-sukan

e-Sukan merupakan sebuah industri baru bukan sahaja kepada pembangunan permainan video tetapi ianya merupakan industri dan sumber ekonomi baru kepada individu yang meminati permainan video secara positif.

Dalam permainan e-Sukan para pemain selalunya akan dibayar apabila bermain permainan video tersebut.

Seterusnya, permainan DOTA ialah salah satu contoh permainan sukan elektronik yang paling popular dan telah mencungkil ramai bakat dalam sukan ini.

Dengan kemunculan versi terbaru, DOTA 2 merancakkan lagi arena e-Sukan bukan sahaja di Malaysia malah di serata dunia terutama negara-negara yang menyambut baik sukan elektronik seperti Amerika Syarikat dan China.

Selain itu, pemain-pemain e-Sukan di Malaysia telah banyak menyertai pertandingan di serata dunia seperti pertandingan International 3, Dota 2 Championship yang berlangsung di Amerika Syarikat yang mana pasukan dari Malaysia telah mendapat tempat ke-3 dalam pertandingan tersebut dengan membawa pulang RM1juta.

Sukan elektronik sebenarnya telah mendapat tempat dihati rakyat Malaysia dari hari ke hari serta sokongan dari pelbagai pihak swasta dan kerajaan.

Justeru itu, satu badan yang memantau sukan elektronik telah melancarkan eSport Malaysia atau ESM yang didaftarkan atas sokongan FELDA sendiri serta ASUS Malaysia selaku jenama peralatan yang disyorkan pada Disember 2014 dengan objektif untuk menaik taraf sukan e-Sukan di Malaysia.

Malah, dengan visi menjadikan Malaysia sebuah hub sukan bertaraf dunia, ESM didaftarkan oleh Suruhanjaya Sukan Malaysia.

Tujuan utama ESM ditubuhkan adalah untuk memastikan sukan e-Sukan terus bertapak di Malaysia dengan dasar membentuk standard e-Sukan, melatih dan mendidik pemain, membantu meningkatkan taraf permainan, mendapatkan pengiktirafan antarabangsa dan menjaga kebajikan ahli.

Ini sebagai langkah untuk memberikan keyakinan kepada orang ramai untuk menceburi sukan elektronik tanpa risau akan masa depan kerjaya mereka dalam arena tersebut.

Selain daripada itu, sebuah sekolah di Norway telah menawarkan kursus e-Sukan kepada para pelajarnya, membuktikan sukan elektronik merupakan sebuah bidang yang berdaya saing dari sudut positif.

Malaysia sememangnya perlu mencari jalan agar dapat memanfaatkan e-Sukan demi meningkatkan mutu pendidikan negara.

Terdapat lapan Universiti di Malaysia yang menawarkan dan mempunyai kelab e-Sukan, antaranya ialah Uitm Shah Alam dan Universiti Putra Malaysia.

Kesemua kelab e-Sukan di institut pengajian tinggi ini mempunyai hubungan rasmi dengan persatuan Sukan Elektronik Malaysia, ESM.

Sukan elektronik atau E-Sport adalah seperti pisau, kalau disalahguna menjadi tidak baik, tetapi kalau diguna secara berrhemah akan menjadi satu alatan untuk menambah ilmu.

Seperti sedia maklum, sukan elektronik merupakan salah satu industri yang besar dengan pelbagai syarikat menyokongnya, disamping ramai pemain antarabangsa menjadikan ia sebagai kerjaya serius.

Akhir sekali, aspek-aspek penilaian bagi pemain sukan tradisional dan E-Sport tidak ada banyak perbezaannya.

Aspek yang dinilai persamaanya adalah seperti kemahiran berkomunikasi berrkumpulan, perancangan strategi dan juga taktik permainan.

Seharusnya kita tidak perlu ragu-ragu dengan sukan elektronik yang seakan tidak mendatangkan faedah langsung kepada industri lain selain e-Sukan itu sendiri.

Hal ini disebabkan aplikasi yang terdapat di dalam sukan elektronik sebenarnya dapat digunapakai dalam bidang lain seperti ketenteraan, penjelajahan kawasan baru bahkan dalam sukan tradisional.

Malah, e-Sukan baik bagi pembangunan ilmu pengetahuan, teknologi dan kemahiran golongan belia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mediawriting342

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon