Monday, June 19, 2017

Video Solat Tarawih Sambil Berjoget Di Indonesia

Media Indonesia beberapa tahun yang lalu pernah digemparkan dengan rakaman video solat tarawih ‘paling pantas’ yang berlaku di sebuah masjid di Jawa Timur.

Tarawih Berjoget

Video ibadat sunat yang dilakukan dalam masa tujuh minit itu mencetuskan pelbagai reaksi dan perbincangan hangat di media sosial ekoran begitu bertentangan dengan rukun Islam.

Apa yang lebih memeranjatkan, ibadah solat Tarawih kilat itu telah dilakukan sejak turun-temurun selama beberapa generasi dan diamalkan di masjid sama sejak 160 tahun yang lalu.

Kini, sebuah lagi amalan pelik cara bersolat daripada segelintir masyarakat Indonesia berjaya dirakam dan kini heboh diperkatakan di media sosial.

Menerusi rakaman, ia menyakskan puluhan jemaah wanita dan lelaki sedang berjoget di dalam sebuah masjid, berkemungkinan besar kejadian ini terjadi ketika solat Tarawih.

Kesemua jemaah turut melaungkan suatu “kalimah” atau perkataan secara serentak namun tidak begitu jelas sebutannya di dalam video itu.

Ramai menganggap perbuatan tersebut sebagai ‘sesat’ kerana cara solat seperti itu bukan ajaran Islam.

Bagaimanapun, ada pendapat yang menyatakan perbuatan itu adalah sebahagian daripada zikir, “Sekadar info: itu bukan solat tapi zikir ‘jahr la ilaa ha illalloh...’

"Gerakan semua anggota tubuh untuk melatih ke zikir sirri.. ajaran Tarekat tu,” jelas seorang netizen, Amin Musthofa.

BACA INI JUGA: Solat Tarawih Paling Pantas Di Dunia Diamalkan Sejak 115 Tahun Lalu!

video

sumber: mynewshub

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.

#senarai bloglist hilang secara misteri. rakan blogger yang ada memasukkan blog ini dalam senarai bloglist, sila 'remove' blog ni ye. maaf diatas segala kesulitan.
EmoticonEmoticon