Tuesday, April 04, 2017

7 Sebab Untuk Melabur Dalam Bitcoin


Pada tahun 2016, matawang digital Bitcoin telah mencecah nilai setinggi 1,000 USD bagi satu Bitcoin. Dalam artikel ini, kami cuba untuk memberitahu anda mengapa cryptocurrency ini akan menjadi satu alat yang baik untuk pelaburan jangka masa panjang dalam masa yang terdekat.

Melabur Dalam Bitcoin

Mengapa Bitcoin berkembang dengan begitu pantas?

1. Permintaan dari China

Kebanyakan pakar bersetuju bahawa peningkatan mendadak harga Bitcoin datang terutamanya kerana permintaan yang sangat tinggi dari China.

Sebab utamanya adalah penurunan yang ketara dalam pasaran saham di seluruh negara pada pertengahan Disember 2016.

Kerajaan China telah mengenakan sekatan kepada pelaburan syarikat insurans dalam keselamatan penduduk China akibatnya, Indeks Komposit Shanghai kehilangan lebih daripada 3% dalam masa dua minggu.

Tambahan lagi, sepanjang tempoh 12 bulan yang lepas, penurunan nilai mata wang yuan adalah kira-kira 7%.

Peristiwa-peristiwa ini telah meningkatkan permintaan cryptocurrency Bitcoin sebagai satu alternatif simpanan.

2. Keselamatan Bitcoin mengukuhkan dan meningkatkan keyakinan dalam mata wang digital

Instrumen perdagangan BTC/USD mempunyai ketidakstabilan yang lebih tinggi berbanding kebanyakan mata wang utama dunia.

Walau bagaimanapun, sepanjang tahun 2016, ketidakstabilan cryptocurrency menurun dengan ketara.

Penutupan kecemasan pertukaran mata wang Bitcoin, cubaan untuk memecahkan pertukaran serta pelbagai serangan penggodam tidak mewujudkan situasi panik seperti beberapa tahun yang lalu.

Tahap keyakinan dalam matawang telah meningkat dengan ketara dan orang ramai mula membeli dan memiliki matawang digital.

3. Ketidakstabilan dunia

Ketidak stabilan pasaran kewangan, Brexit yang tidak dijangka dan pemilihan presiden di Amerika Syarikat menyebabkan para pelabur mencari alternatif untuk menyimpan wang mereka.

Semua perkembangan ini membawa kepada peningkatan mendadak dalam permintaan Bitcoin. Pada awal tahun 2017, BTC/USD telah memecahkan rekod harganya sendiri.

4. Boleh digunakan oleh orang biasa

Lebih banyak syarikat cuba menjadikan Bitcoin supaya boleh digunakan oleh pengguna biasa.

Bitcoin sebenarnya masih satu bentuk matawang yang agak khusus. Ia tidak sama seperti aset biasa seperti saham, bon, ETF atau matawang tradisional.

Bitcoin tidak boleh digunakan dalam urus niaga fizikal seperti wang tunai dan kebanyakan orang tidak tahu bagaimana ia berfungsi dan apa prospeknya.

Pada masa yang sama, kita melihat kejayaan besar yang ketara dalam pembangunan cryptocurrency Bitcoin dalam tempoh beberapa tahun yang lepas.

Kami percaya bahawa tapak pengguna Bitcoin akan terus berkembang, menyebabkan peningkatan dalam permintaan dan harga untuk cryptocurrency Bitcoin.

Beberapa perkara yang boleh membantu Bitcoin memasuki aliran utama dalam masa terdekat perlu dinyatakan:

5. Siaran filem "Banking on Bitcoin"

Dokumentari ini menceritakan tentang evolusi cryptocurrency – ciptaan digital terhebat selepas internet.

Dia juga menyatakan wakil industri yang penting seperti Charlie Shrem (pengasas Bitcoin Foundation dan BitInstant), Barry Silbert (CEO Digital Currency Group), Erik Voorhees (pengasas ShapeShift.io) dan lain-lain. Tonton di YouTube.

6. Pembangunan ETF Bitcoin

ETF (Exchange Traded Fund) – dana pelaburan saham – adalah kumpulan dana pelaburan terbuka, saham yang mana didagangkan dalam bursa saham.

Ia membenarkan para pelabur mempelbagaikan dana mereka mengikut kawasan geografi, sektor dan kelas-kelas aset. Dinamik harga ETF mencerminkan dinamik harga aset pendasar tertentu.

Sepanjang 10 tahun yang lalu, pertumbuhan pesat dalam industri dana saham telah berlaku. Aset di bawah pengurusan meningkat sebanyak 24 kali.

Sehingga kini, jumlah ETF berdaftar dalam bursa saham utama AS di Eropah dan Asia melebihi 4,500.

Pada masa ini, terdapat dua dana Bitcoin – Bitcoin Investment Trust dan Pantera Bitcoin Advisers LLC. Ia adalah dana tertutup, disediakan hanya untuk pelabur-pelabur besar.

Dalam masa terdekat, kemunculan Winklevoss Bitcoin ETF bakal dijangka. Penciptanya ialah pasangan kembar Cameron dan Tyler Winklevoss.

Misi utama Winklevoss Bitcoin ETF adalah untuk menjadikan proses pelaburan dalam Bitcoin mudah dan mampu dimiliki oleh golongan biasa.

Dana itu akan beroperasi pada prinsip komoditi standard ETF: pelabur akan membeli Bitcoin sebagai pertukaran untuk saham ETF.

Winklevoss Bitcoin ETF kini diterima oleh Securities and Exchange Commission di Amerika Syarikat (SEC).

7. Sumber yang terhad

Nilai utama Bitcoin terletak pada hakikat bahawa pengeluarannya terhad kepada jumlah 21 juta.

Faktor-faktor yang disebut di atas akan menyumbang kepada kepopularan mata wang digital di kalangan pengguna biasa.

Ini boleh menyebabkan permintaan sebenar cryptocurrency Bitcoin yang sekaligus akan meningkatkan nilainya dengan ketara.

Kami percaya dalam jangka masa panjang, anda perlu membeli dan menyimpan BTC/USD untuk simpanan jangka panjang.

BACA INI JUGA: Apa Itu Matawang Digital Bitcoin?

sumber: justforex

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon