Sunday, September 27, 2015

Apa Itu Matawang Digital Bitcoin?


Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital yang dicipta dan wujud secara elektronik. Tiada siapa yang mengawalnya.

Bitcoin

Bitcoin tidak bercetak seperti dolar atau euro. Ia merupakan contoh pertama kategori wang yang semakin meningkat dikenali sebagai cryptocurrency.

Apa yang menjadikannya berbeza daripada mata wang normal?

Bitcoin boleh digunakan untuk membeli barang-barang elektronik. Dari segi ini, ia seperti wang normal konvensional,dollar, euro, yen atau ringgit yang juga didagangkan secara digital.

Walau bagaimanapun, ciri-ciri yang paling penting bitcoin dan perkara yang menjadikan ia berbeza untuk wang konvensional, adalah cara ia diagihkan.

Tiada institusi tunggal mengawal rangkaian bitcoin itu. Ini membuatkan sesetengah orang senang dengannya kerana bank yang besar tidak dapat mengawal wang mereka.

Siapa cipta Bitcoin?

Seorang pembuat perisian dipanggil Satoshi Nakamoto yang mencadangkan bitcoin - merupakan sistem pembayaran elektronik berasaskan bukti matematik.

Idea ini adalah untuk menghasilkan mata wang bebas mana-mana kerajaan pusat, dipindah milik secara elektronik, lebih kurang serta-merta dengan kos transaksi yang rendah.

Siapa mencetak Bitcoin?

Tiada sesiapa. Mata wang ini tidak dicetak secara fizikal dalam naungan oleh bank pusat yang tidak diketahui jumlahnya dan membuat peraturan sendiri mereka sendiri.

Pihak mereka atau bank hanya boleh menghasilkan lebih banyak wang untuk menampung hutang negara, sekali gus menjatuhkan nilai mata wang mereka.

Sebaliknya, bitcoin dicipta secara digital oleh masyarakat bahawa sesiapa sahaja boleh menyertai. Bitcoin dihasilkan dengan 'dilombong' menggunakan kuasa pengkomputeran dalam rangkaian teragih.

Rangkaian ini juga memproses transaksi yang dibuat dengan mata wang maya, secara berkesan membuat rangkaian pembayaran Bitcoin sendiri.

Bolehkah menghasilkan bitcoin tanpa had?

Betul. Protokol bitcoin - peraturan yang menjadikan bitcoin bekerja - mengatakan bahawa hanya 21 juta bitcoins boleh diwujudkan oleh pelombong.

Walau bagaimanapun, syiling ini boleh dibahagikan kepada bahagian yang lebih kecil (jumlah dibahagikan terkecil adalah 100000000 daripada bitcoin dan dipanggil 'Satoshi'.

Apakah ciri-ciri bitcoin?

Bitcoin mempunyai beberapa ciri-ciri penting yang membezakannya daripada mata wang yang disokong oleh kerajaan.

1. Ia tidak berpusat
2. Ia adalah mudah untuk disediakan
3. Ia adalah tanpa nama
4. Ia adalah benar-benar telus
5. Yuran Transaksi adalah sangat kecil
6. Ia cepat

Apakah yang bitcoin asaskan?

Mata wang konvensional berasaskan emas atau perak. Secara teorinya, anda tahu bahawa jika anda menyerahkan satu dolar di bank, anda boleh mendapatkan beberapa emas kembali (walaupun ini tidak benar-benar diamalkan). Tetapi bitcoin bukan berasaskan emas; ia berasaskan matematik.

Di seluruh dunia, orang menggunakan program perisian yang mengikuti formula matematik bagi menghasilkan bitcoins. Formula matematik boleh didapati secara percuma, supaya sesiapa sahaja boleh menyemaknya.

Perisian ini juga open source, yang bermaksud bahawa sesiapa sahaja boleh melihat penggunaannya bagi memastikan ia melakukan apa yang sepatutnya.

Menjana atau membeli Bitcoin?

Cara pertama untuk menjana Bitcoin adalah dengan penggunaan program atau software, dan juga melibatkan hardware seperti PC.

Bukan mudah untuk mendapatkannya dan ianya melibatkan satu proses dinamakan Bitcoin Mining.

Malangnya, bagi yang menggunakan komputer yang biasa sahaja mungkin tidak mampu untuk mendapatkan Bitcoin.

Cara kedua pula adalah yang paling mudah untuk mendapatkan Bitcoin. Cuma perlu beli sahaja di website exchange seperti belibitcoin.com sekiranya di Malaysia.

Cara ketiga adalah dengan Bitcoin Faucet. Ia adalah website yang memberikan Bitcoin secara percuma. Anda hanya perlu memasukkan alamat Bitcoin yang kemudiannya dimasukkan terus ke wallet Bitcoin anda dengan syarat tertentu.

BACA INI JUGA: 10 Harta Karun Yang Masih Belum Ditemui!

sumber: whatever

5 comments

  1. Agak susah nak faham bagaimana matawang ini berfungsi.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    Saya maseh baru dalam pebelajaran matawang maya@digital..
    Rasa teruja dgn maklumat
    Tkaseh...blogger..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    Saya maseh baru dalam pebelajaran matawang maya@digital..
    Rasa teruja dgn maklumat
    Tkaseh...blogger..

    ReplyDelete
  4. Yer. Bole trgkn lbih ringkas...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matawang digital yang boleh digunakan untuk membeli barangan secara online. Boleh didapati secara percuma melalui online.

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon