Sunday, February 26, 2017

Sambutan Hari Beruang Polar Antarabangsa


Bagi anda yang belum tahu apa itu Sambutan Hari Beruang Polar Antarabangsa, International Polar Bear Day, ia merupakan satu acara tahunan yang disambut pada setiap 27 Februari untuk meningkatkan kesedaran tentang pemuliharaan beruang kutub.

Polar Bear

Sambutan Hari Beruang Polar Antarabangsa ini dianjurkan oleh pertubuhan beruang kutub antarabangsa untuk meningkatkan kesedaran tentang kesan pemanasan global dan kesan pencairan ais laut pada populasi polar bear.

Sambutan ini menggalakkan orang ramai untuk mencari jalan bagi mengurangkan pengeluaran karbon, seperti beralih kepada penggunaan termostat atau mengurangkan penggunaan kereta.

Sambutan Hari Beruang Polar Antarabangsa juga digunakan untuk menggalakkan penggunaan penebat tenaga yang lebih cekap di rumah.

Ketika sambutan Sambutan Hari Beruang Polar Antarabangsa disambut, Zoo menggunakan hari ini untuk mendidik orang ramai tentang pemuliharaan polar bear dengan menggalakkan lawatan ke pameran-pameran polar bear.

Universiti Saskatchewan mengumumkan pada tahun 2014 bahawa, pihak universiti akan menghidupkan thermostats sehingga dua darjah pada musim panas dan diturunkan kepada dua darjah selsius pada musim sejuk untuk menghormati hari polar bear antarabangsa.

Keputusan itu dijangka dapat mengurangkan pelepasan karbon pihak universiti sebanyak dua ribu tan dan menjimatkan wang Universiti lebih daripada dua ratus ribu ringgit setahun.

Pada hari sambutan juga, seluruh dunia dijemput mengambil bahagian dalam cabaran termostat, Thermostat Challenge, sama ada di rumah, tempat kerja mahupun di sekolah.

Thermostat Challenge

Cabaran termostat adalah hari dimana anda menetapkan suhu termostat naik atau turun (bergantung kepada musim) sekurang-kurangnya dua darjah selsius untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan menyesuaikan suhu pada waktu malam atau apabila tiada sesiapa berada di rumah.

Dalam tempoh sekurang-kurangnya lapan jam — keluarga, sekolah atau premis perniagaan boleh menjimatkan 1% kos dan lebih penting, tindakan ini mampu mengelakkan pembaziran tenaga dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

Apabila pencemaran dan pemanasan global dapat dikurangkan, maka kadar pencairan ais di kutub mampu dikawal sekaligus boleh menyelamatkan kewujudan beruang polar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Sambutan Hari Berfikir Sedunia, World Thinking Day

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon