Monday, February 20, 2017

Sambutan Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa, International Mother Language Day


Pasti anda tertanya-tanya, apa itu Sambutan Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa yang telah diiktiraf secara rasmi oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu melalui resolusi yang menjadikan tahun 2008 sebagai permulaan Tahun Bahasa Ibunda Antarabangsa.

Bahasa Ibunda

Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa atau International Mother Language Day, disambut pada 21 Februari setiap tahun dan diisytiharkan sebagai Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa oleh UNESCO pada 17 November 1999.

Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa berasal dari pengiktirafan antarabangsa kepada Hari Pergerakan Bahasa yang disambut di Bangladesh (dahulunya Pakistan Timur) semenjak tahun 1952, apabila sebilangan penuntut universiti Bangladesh dibunuh oleh polis dan tentera Pakistan di Dhaka ketika menyertai Pergerakan Bahasa Bengali.

Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa disambut setiap tahun oleh negara ahli UNESCO di ibu pejabatnya untuk memupuk kepelbagaian bahasa dan budaya.

Sejarah Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa

Pada 21 Mac 1948, Mohammed Ali Jinnah, Gabenor-Jeneral Pakistan, mengisytiharkan bahasa Urdu sebagai satu-satunya bahasa untuk Pakistan Barat dan Pakistan Timur, sekaligus membangkitkan kemarahan warga Pakistan Timur (kini Bangladesh) yang bertutur bahasa Bengali sebagai bahasa ibunda.

Pada 21 Februari 1952, penuntut universiti di ibu kota Dhaka menyeru mogok besar-besaran di seluruh wilayah.

Kerajaan mengenakan perintah berkurung untuk mengelakkan mogok itu maka tunjuk perasaan terbendung kerana terpaksa mematuhi perintah berkurung.

Polis Pakistan menembak ke arah para penuntut maskipun membantah secara aman, mengakibatkan beberapa orang pelajar terbunuh.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Asal Usul Nama Bulan Februari?

Sumber: wikipedia

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon