Thursday, February 02, 2017

Tahukah Anda Asal Usul Nama Bulan Februari?

Loading...

Bulan Februari merupakan bulan yang cukup unik kerana memiliki hari yang sedikit berbanding bulan-bulan lain dengan jumlah 28 hari kecuali 29 hari pada tahun lompat yang disambut setiap 4 tahun.

February

Menurut kalendar Gregorian yang kita gunakan sekarang, setahun ada 12 bulan dan 12 bulan itu adalah dari bulan Januari sehingga Disember.

Kalendar Gregorian dicipta oleh Father Gregory untuk menyelaraskan hari mengikut pusingan matahari dan menambahbaik sistem kalendar Julian yang dicipta oleh Julius Caesar yang pernah digunakan di Rom pada suatu masa dulu.

Dan pastinya, setiap nama dalam kalendar Gregorian mempunyai makna dan asal usul tersendiri.

Maksud Nama Bulan Februari (Februum, Februa)

Bulan yang paling singkat dalam kalendar Gregory, kurang dari 30 hari dan juga bulan untuk tahun lompat.

Berasal dari bahasa Latin ‘Februum’ yang bermaksud penyucian, berdasarkan ritual penyucian pada hari ke-15 bulan penuh atau disebut sebagai ‘Februa’ dalam Latin.

Festival ini biasanya diadakan pada hari ke-15 di bulan tersebut dan nama 'Februa' sendiri mengacu pada salah satu suku kuno yang tinggal di Rom iaitu suku Sabine.

Februari dimasukkan ke dalam kalendar Roman oleh Numa Pompilius pada 713 sebelum masihi, merupakan bulan yang terakhir dalam senarai dan ditukar pada masa Decemvris (bermaksud ‘Ten Men’ dalam pemerintahan republik Roman) pada 450 sebelum masihi dan menjadi bulan kedua.

Dalam kalendar Julian, hari ke-29 dimasukkan setiap 4 tahun untuk melengkapkan kitaran tahun lompat dan mengalami sedikit perubahan dalam kalendar Gregory apabila tahun Anno Domini (AD) bermula pada Zaman Pertengahan.

Anno Domini dicipta oleh Dionysius Exiguus sebagai label pemisah antara kalendar Julian dan Gregory, merujuk kepada tahun sebelum kelahiran Jesus (atau juga disebut sebagai BC) dan nama Anno Domini ini berasal dari perkataan ‘Anno Domini Nostri Iesu/Jesu Christi' yang membawa maksud ‘In the Year of Our Lord Jesus Christ’.

Walaupun berlaku perubahan dalam jumlah bulan-bulan yang lain tetapi Februari hanya memiliki 28 hari.

Perkara ini berlaku kerana penghormatan yang sangat besar dari masyarakat Rom terhadap ritual penyucian di bulan tersebut sehingga tidak dilakukan pengubahan jumlah hari.

Perubahan hanya dilakukan empat tahun sekali dengan menambahkan satu hari untuk menyempurnakan sistem kalender tersebut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Asal Usul Nama Bulan Januari?

-SENTIASAPANAS.COM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon