Sunday, February 12, 2017

Jenis-jenis Dan Sumber Gula Yang Anda Wajib Tahu

Loading...

Gula ringkas (monosakarida) ialah seumpama 'petrol' bagi badan kita yang merupakan satu-satunya sumber tenaga untuk menghidup dan menggerakkan 'enjin' iaitu sel-sel badan kita.

Gula

Walau bagaimanapun, makanan yang kita makan dari karbohidrat (contohnya gula pasir) adalah gula kompleks yang umpama 'minyak mentah' yang perlu 'ditapis' oleh sistem pencernaan perut dan usus supaya menjadi 'petrol' iaitu gula-gula ringkas.

Hanya gula ringkas sahaja boleh ditukarkan kepada tenaga oleh sel-sel.

Gula ringkas glukosa kemudian diserap masuk ke dalam sistem saluran darah untuk dibawa sampai ke semua sel-sel tubuh dari otak hingga ke hujung jari kaki.

Bagi gula ringkas fruktosa pula, ianya perlu diproses dan disimpan oleh hati sebagai 'tenaga simpanan'. Fruktosa yang berlebihan akan disimpan sebagai lemak di sel-sel lemak dan otot.

Adalah tersangat senang untuk keliru dengan terdapatnya berbagai-bagai jenis gula dan pemanis dalam makanan kita.

Berikut adalah ringkasan tentang jenis-jenis gula:

1. Gula Ringkas

Glukosa, fruktosa dan galaktosa adalah adalah monosakarida, atau dikenali juga dengan nama gula ringkas (simple sugars). Dekstrosa (dextrose) adalah nama lain bagi glukosa yang selalu dilabelkan pada produk.

Gula ringkas boleh digabungkan membentuk gula kompleks. Contohnya sukrosa adalah gabungan glukosa dan fruktosa. Gula hablur putih (gula pasir) komersial itu adalah 99.99% sukrosa.

Pakar-pakar memberitahu, bahaya gula adalah setanding dengan bahaya arak dan rokok.

2. Sirap Jagung Fruktosa Tinggi

Sirap Jagung Fruktosa Tinggi (HFCS - High Fructose Corn Syrup) adalah terdiri dari 55% fruktosa dan 45% glukosa.

Gula jenis ini paling banyak digunakan di dalam industri makanan dan minuman kerana ianya lebih manis dan lebih murah, namun sangat berbahaya kepada kesihatan.

3. Alkohol

Alkohol gula seperti xylitol, glycerol, sorbitol, malitol, mannitol dan erythritol bukannya gula dan bukannya alkohol.

Banyak digunakan sebagai pemanis kerana ianya kurang kalori dari gula, tetapi diserap secara tidak sempurna oleh usus dan boleh menyebabkan kembung (bloated), cirit-birit (diarrhea) dan senak perut (flatulence).

4. Pemanis Tiruan

Sucralose bukannya gula, ia adalah pemanis tiruan segagan dengan aspartame dan saccharin. Ia juga memberi kesan negatif pada kesihatan.

5. Madu

Madu asli mengandungi 53% fruktosa, jika diambil secara sederhana memberi banyak kebaikan kerana ia mengandungi banyak nutrisi-nutrisi yang berguna termasuk juga terdapat banyak antioksida sebagaimana bayam.

6. Stevia

Stevia adalah sejenis herba yang manis, yang diambil dari daunnya dan ianya selamat (dalam keadaan aslinya).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Cara Memproses Daun Stevia Sebagai Pengganti Gula

Sumber: fruitsetcetera

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon