Saturday, February 04, 2017

Cara Memproses Daun Stevia Sebagai Pengganti Gula


Pokok Stevia adalah sejenis pokok herba yang tumbuh renek dan mempunyai kandungan gula yang tinggi berbanding gula biasa.

Stevia

Daun Stevia boleh digunakan untuk mengantikan gula dan amat sesuai digunakan oleh mereka yang mempunyai kencing manis dan darah tinggi.

Sekiranya anda mempunyai pokok stevia, anda boleh biakkan menggunakan keratan batang dengan memotong dahan kira-kira 4 inci, pastikan batangnya agak tua untuk memudahkan pengeluaran akar.

Menuai daun-daun stevia tidaklah susah. Petik saja pucuk mudanya kira-kira 4 atau lima helai yang selari.

Anda juga boleh memotong menggunakan pisau dengan sekali potong. Jangan risau, pokok stevia anda akan bertunas semula malah lagi rimbun daunnya.

Stevia

Jangan lupa bubuh baja atau kompos selepas pemotongan daun dan batang. Tetapi sebelum tu gembur tanah agar serapan zat makanan mudah dilakukan.

Seterusnya cuci daun stevia sehingga bersih dan toskan di atas tisu. Kemudian letakkan daun stevia tersebut di atas dulang atau nyiru dan keringkan di bawah sinaran matahari selama 2 hari atau sehingga daun stevia benar-benar kering.

Setelah daun stevia kering, masukkan daun-daun kering itu di tempat botol kedap udara atau kontena plastik bertutup dan simpan di tempat selamat. Guna bila perlu.

Cara menggunakan daun Stevia

Stevia

Oleh kerana daun stevia agak manis berbanding gula biasa maka ambil 4 hingga 5 helai daun stevia, masukkan ke dalam gelas dan tuang dengan air panas kemudian masukkan uncang teh atau kopi, tutup gelas dengan penutup bersesuaian dan tunggu sehingga 5 hingga 10 minit.

Kacau seketika, tapis air dan daun stevia tersebut. Sedia untuk dinikmati air minuman panas dengan rasa stevia.

Anda boleh tambah jumlah daun stevia dalam campuran minuman panas anda jika manisnya kurang atau mengurangkan daun stevia jika terlalu manis.

Setiap individu berbeza kesukaan rasa manis dalam minuman. Anda boleh tentukan tahap kemanisan yang anda sukai.

Anda juga boleh menghancurkan daun stevia tersebut sebelum di simpan dalam bekas kedap udara. Hanya guna 1 setengah sudu kecil untuk campuran minuman panas anda.

Gula stevia juga sesuai untuk minuman sejuk.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Apa Itu Stevia, Kelebihan Dan Cara Menanamnya

Sumber: tanomkinotuan

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon