Thursday, January 26, 2017

Gambar Rumah Presiden Filipina Umpama Pondok Buruk Jika Di Malaysia!

Loading...

Rasanya semua orang kenal Presiden Filipina yang terbaru, Rodrigo Duterte, berikutan keputusan berani matinya menghapuskan penyalahgunaan dadah yang melibatkan rakyat Filipina.

Filipina

Bagi menghapuskan masalah dadah di negara itu;

1. Rodrigo telah memberikan amaran kepada semua penagih dadah, ditembak mati di jalanan atau bersedia ke penjara untuk proses perundangan.

2. Semua pengedar dadah diburu habis-habisan tanpa kompromi.

3. Rakyat yang mengetahui jika ada mana-mana individu yang terbabit dengan dadah, boleh mengambil tindakan sendiri.

Tindakan Rodrigo Duterte itu turut mendapat kecaman antarabangsa terutamanya oleh NGO pro kemanusiaan namun majoriti rakyat Filipina dibelakang presiden itu.

Hasil tinjauan yang dijalankan, lebih dari 90% rakyat Filipina bersetuju dengan cara presiden menangani masalah dadah di negara tersebut.

Baru-baru ini Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe, telah melakukan lawatan ke Filipina dan Perdana Menteri Jepun telah melawat ke rumah yang didiami oleh Presiden Filipina bagi satu sesi santai, bersarapan bersama-sama.

Dan gambar-gambar dibawah inilah rumah yang diduduki oleh Presiden Filipina itu. Bersedia?

Rumah dua tingkat dengan hiasan dalaman yang biasa-biasa sahaja. Perabot pun tidakla semewah mana.

Presiden Filipina

Inilah antara faktor kenapa Rodrigo Duterte disokong oleh rakyat di negaranya. Gaya hidup serdahana yang ditunjukkan oleh presiden tersebut disenangi oleh rakyat jelata.

Presiden Filipina

Sudah tentu kita tertanya-tanya, tidakkah Rodrigo Duterte merasa takut tinggal di kediaman yang biasa-biasa berbanding jawatan besar yang dipegangnya?

Presiden Filipina

Kalau di Malaysia, ada menteri mengaku terus-terang bimbang anak dan isteri mungkin diculik jika dia mengisytiharkan hartanya. Fuh! Menteri Islam di negara Islam.

Presiden Filipina

Kesimpulan yang boleh kita fikirkan ialah, jika anda pemimpin yang baik dan tinggal di kampung tanpa ada pengawal peribadi pun anda tetap merasa selamat kerana disayangi rakyat, maka rakyat akan melindungi anda, tidak akan membiarkan musuh membunuh anda.

Presiden Filipina

Namun, jika anda seorang pemimpin yang jahat, tinggal di banglo atau kediaman rasmi sebesar padang sekalipun dikelilingi oleh ratusan pengawal keselamatan sehingga takut nak menggunakan penerbangan biasa untuk pergi bercuti atas alasan ancaman keselamatan, pemimpin itu tetap tidak akan merasa selamat kerana dibenci rakyat jelata.

Satu pengajaran yang para pemimpin yang mengaku Islam patut belajar untuk disayangi rakyat.

Belajar hidup sederhana dengan pembuktian tindakan, bukan sekadar kata-kata yang kita semua tahu setakat omongan palsu.

Sekian.

BACA INI JUGA: Anakku, Lampu Ini Milik Kerajaan..

Sumber: amenoworld

1 comments so far

Dengan memanfaatkan apa yang ada dan hidup dalam kesederhanaan akan menjadikan sesorang itu hidup dengan penuh kesyukuran walaupun diberi tanggungjawab yang lebih besar dan harta yang banyak suatu hari nanti.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon