Sunday, December 18, 2016

Benarkah Beg Kertas Lebih Baik Dari Bakul Plastik?


Dengan kesedaran ‘Go Green’ yang semakin meluas zaman ini, kita seringkali dimomokkan dengan kebaikan menggunakan beg kertas berbanding plastik.

Beg kertas

Lebih menyokong persepsi ini apabila kita melihat kebanyakan kedai-kedai terkemuka termasuk rangkaian restoran makanan segera yang popular di dunia juga telah menukarkan pembungkusan plastik mereka kepada beg kertas.

Namun, jika diteliti sebaiknya, benarkah penggunaan beg kertas ini sebenarnya boleh membantu alam sekitar?

Pilihan ini seolah-olah mudah untuk dibuat, namun jika dilihat dari segi tempoh hayat dan kos bagi kitar hidup kegunaannya, ia memerlukan pertimbangan yang serius.

Plastik diperbuat daripada minyak tapisan yang sukar untuk ‘ditelan’ bumi.

Plastik yang dibuang ke dalam sungai juga kan mengancam hidupan laut kerana habitat laut seperti penyu tidak dapat membezakan plastik dan obor-obor.

Pun begitu, beg kertas juga diperbuat daripada pokok-pokok yang ditebang. Persoalannya, adakah itu baik untuk alam sekitar?

Yang menjadikan beg kertas lebih baik hanyalah fakta bahawa beg kertas mudah terurai berbanding plastik. Selain dari itu, tiada apa yang boleh ‘dibangga-banggakan’ dengan penggunaan beg kertas.

Anda ingin tahu kenapa? Baik, saya akan jelaskan semuanya.

Pengeluaran beg kertas merupakan industri yang besar dengan hampir 14 juta pokok di tebang dalam tempoh setahun. Sama seperti pembuatan plastik, beg kertas juga memerlukan bahan kimia untuk menghasilkannya.

Bahan kimia ini akan mencemarkan persekitaran dan mengakibatkan pencemaran air serta meninggalkan pelbagai lagi kesan buruk kepada persekitaran kita.

Beg kertas yang berakhir di tapak pelupusan juga akan membebaskan gas metana yang akan menyumbang kepada masalah pemanasan global!

Lebih membimbangkan lagi, pengeluaran beg kertas menggunakan lebih banyak air daripada semua sektor di dunia!

Nah! Adakah kenyataan ini tidak cukup menggerunkan lagi?

Sebenarnya, penyelesaian terbaik bagi membendung masalah ini hanyalah dengan menggunakan beg yang boleh diguna semula.

Sedarkah kalian bahawa banyak syarikat yang memberi beg guna semula ini sebagai promosi.

Walaupun langkah kecil ini hanya diambil mudah bagi sesetengah pihak, impak penggunaan beg ini akan mengubah sebahagian besar dari kehidupan di dunia.

Kasihanilah bumi yang sebenarnya sedang menangis tanpa anda sedari.

Anda mampu mengubahnya!

BACA INI JUGA: Pelik! Pokok Kayu Menjerit Bila Dahaga

Sumber: Moshed

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon