Friday, November 04, 2016

Sains Membuktikan Kelebihan Bangun Awal Solat Subuh


Kajian sains mendapati udara pagi adalah lebih bersih dan mengandungi oksigen paling tinggi berbanding waktu lain.

Kebaikan Bangun Awal

Oksigen yang paling baik pada awal pagi juga terbukti mampu melancarkan peredaran darah dalam badan.

Sebuah penyelidikan yang dijalankan pada tahun 2008 oleh University of Texas, Amerika Syarikat, menunjukkan pelajar yang bangun awal pagi sering memperoleh prestasi lebih baik berbanding pelajar yang bangun lambat.

Apabila dikaji sebabnya, didapati udara pagi membolehkan aliran darah dan oksigen sampai kepada otak secara maksimum sehingga menjadikan otak berfungsi dengan baik seterusnya meningkatkan daya ingatan.

American Psychological Association (APA) turut mendedahkan bahawa orang yang bangun awal pagi lebih cenderung memiliki perasaan gembira, senang hati dan bahagia berbanding mereka yang bangun lewat.

Mengapa? Kerana secara psikologi, menghirup udara pagi dapat menciptakan tenaga positif di dalam badan.

Dalam erti kata lain, seseorang itu akan lebih bersemangat daripada orang yang bangun lambat.

Secara prinsipnya, apabila seseorang itu menjadi bersemangat, produktiviti kerja akan turut meningkat.

Fakta ini diakui oleh seorang ahli biologi dari Harvard, Chrisoph Randler, yang menurut beliau orang yang bangun awal pagi didapati memiliki kecenderungan lebih aktif dalam bekerja dan berdiskusi.

Waktu pagi sebenarnya sangat istimewa dalam Islam kerana ia merupakan salah satu waktu yang didoakan oleh Nabi Muhammad SAW.

Sebuah hadis sahih daripada Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, "Syaitan membuat tiga ikatan ditengkuk salah seorang daripada kamu ketika tidur. Pada setiap ikatan, syaitan akan mengatakan, 'malam masih panjang, tidurlah!' Jika dia bangun lalu berzikir kepada Allah terlepaslah satu ikatan. Kemudian jika dia berwuduk, terlepaslah satu ikatan lagi. Kemudian apabila dia bersolat, terlepaslah ikatan yang ketiga dan dia menjadi bertenaga serta bersemangat baik. Jika tidak, dia akan merasa malas dan berjiwa tidak baik." HR Al-Bukhari dan Muslim

Kata kunci kepada keberkatan serta keluasan rezeki berdasarkan kepada keterangan hadis diatas ialah merujuk kepada sifat bertenaga dan jiwa positif yang diperoleh oleh orang-orang yang bangun awal pagi.

Orang yang menjaga solat subuh ialah mereka daripada kalangan yang bangun diawal pagi.

Insan-insan seperti ini kita boleh saksikan betapa lancarnya urusan kehidupan mereka.

Dalam Islam, bangun pagi merupakan permulaan kepada urusan kehidupan dunia setelah berehat pada waktu malam, 'mengecas' rohani dan jasmani.

Betapa cantiknya kehidupan seorang Muslim kerana aturan Allah memulakan hari manusia dengan ibadah solat yang merupakan pengecasan kepada rohani.

Jadi, didiklah diri kita untuk bangun seawal pagi dengan menjalani segala perintah Allah dan manfaatkanlah saat berharga itu selagi mana kita masih berpeluang menikmatinya.

BACA INI JUGA: Sains Membuktikan Larangan Hadis Bahaya Tidur Meniarap!

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon