Sep 23, 2016

Beringatlah Segera Apabila Rasa Takjub Dan Hebat Melanda Diri

Berkata Ibnu Qayyim Rahimahullah, "Jika Allah mudahkan bagimu mengerjakan solat malam, maka janganlah memandang rendah orang-orang yang tidur.

Ujub

"Jika Allah mudahkan bagimu melaksanakan puasa, maka janganlah memandang orang-orang yang tidak bepuasa dengan tatapan menghina.

"Jika Allah memudahkan bagimu pintu untuk berjihad, maka janganlah memandang orang-orang yang tidak berjihad dengan pandangan meremehkan.

"Jika Allah mudahkan pintu rezeki bagimu, janganlah memandang orang-orang yang berhutang dan kurang rezekinya dengan pandangan yang mengejek dan mencela. Kerana itu adalah titipan Allah yang akan dipertanggung-jawabkan kelak.

"Jika Allah mudahkan pemahaman agama bagimu, janganlah meremehkan orang-orang yang belum faham agama dengan pandangan hina.

"Jika Allah mudahkan ilmu bagimu, janganlah sombong dan bangga diri, kerana Allahlah yang memberimu pemahaman itu.

"Boleh jadi orang yang tidak mengerjakan qiyamullail, puasa (sunat), tidak berjihad dan sebagainya lebih dekat pada Allah daripada dirimu."

Ibnul Qayyim Rahimahullah berkata, "Sungguh engkau terlelap tidur semalaman dan pagi harinya menyesal, lebih baik daripada qiyamullail semalaman, namun pagi harinya engkau merasa takjub dan bangga diri. Sebab orang yang merasa bangga dengan amalnya tidak akan pernah naik (diterima) amalnya."

Semoga bermanfaat buat kita semua..

BACA INI JUGA:

Sumber: Tarbiyah-dzatiyah | SP

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon