Saturday, September 10, 2016

10 Fungsi Terbaharu iPhone 7 Dan iPhone 7 Plus


Akhirnya, seperti mana yang dinantikan ramai, Apple mengumumkan iPhone genarasi terbaharu secara rasmi, iaitu iPhone 7 dan juga iPhone 7 plus.

iPhone 7

Rekabentuk yang dibawakan juga tidak jauh berbeza dengan gambar-gambar yang diperlihatkan sebelum ini.

Menurut Apple, ia dibina sepenuhnya menggunakan aluminium dan kaca (glass), serta Apple memasarkannya sebagai telefon pintar ternipis dan ringan pernah dibina oleh mereka.

Dari segi perbandingan, iPhone 7 memiliki ketebalan 6.1 mm, lebih nipis 0.1 mm berbanding iPhone 6 dan 0.8 mm jika dibanding dengan iPhone 6 plus dan ia disertakan cip pemproses A10 yang lebih efisyen, menjadikan iPhone yang paling berkuasa buat masa ini.

Bersama-sama dengan iPhone generasi baru ini juga, kami sertakan 10 fungsi baru dan antaranya ialah;

1. Kalis Air

Kalis Air

Pengguna kini tidak perlu risau lagi sekiranya peranti kesayangan anda terkena air dikala hujan dan ia hadir dengan piawai IP67 yang merupakan penawaran perlindungan daripada debu dan air.

2. Rekaan Sama Dengan Pilihan Warna Jet Black

Jet Black

Menurut Apple, rekaan terbaharu iPhone 7 hadir seakan sama seperti iPhone 6 sebelum ini, tetapi ia tidak memaparkan jalur antenna seperti sebelumnya.

Ia kini ditawarkan dalam lima ima pilihan warna, termasuk rose gold dan silver termasuk yang paling baru adalah Jet Black yang ditawarkan hanya untuk model 128GB dan 256GB sahaja.

3. Butang ‘Home’ Diberikan Nafas Baru

Butang Home

Sering kali butang utama ini dilaporkan mengalami sedikit kerosakan selepas digunakan dengan kerap.

Bagi mengatasi masalah ini, Apple menyertakan butang Home dengan rekaan statik, yang dijana menggunakan Taptic Engine bagi memberikan tindak balas seumpama menekan butang.

4. Dwi-Kamera

Dwi Kamera

Pada iPhone 7, ia mengekalkan penggunaan kamera 12-megapixel seperti biasa, sebaliknya pada iPhone 7 Plus, ia hadir dengan sokongan dwi-kamera.

Kelainan ini membolehkan pengguna membuat rakaman dengan lebih jelas, termasuk kemampuan zoom dan juga mengkaburkan bahagian latar ketika merakamkan gambar.

5. Tiada Lagi Audio-Jack

Audio-Jack

Salah satu ciri terbaharu yang mungkin mengecewakan sebahagian pengguna ialah ketiadaan 3.5 mm lubang fon kepala, dan memerlukan audio dikeluarkan menerusi penyambung port lightning Apple.

Biarpun ia merupakan penaiktarafan, namun dari segi kekurangan adalah pengguna tidak lagi boleh mendengar lagu sambil mengecas telefon.

6. Storan Bermula 32GB

Akhirnya, selepas sekian lama, kini Apple telah membuang model asas dengan 16GB – sebaliknya kini versi paling asas hadir dengan pilihan 32GB.

7. Pembesar Suara Dengan Kualiti Bunyi Lebih Kuat

Speaker Stereo

Apple menyertakan sokongan speaker stereo yang baru pada iPhone 7, menawarkan bunyi yang lebih dua kali ganda kuat berbanding dengan iPhone 6S sebelum ini.

Selain mendengar lagu dan lain-lain, penggunaan stereo speaker ini turut membawa kepada kualiti panggilan yang lebih tinggi melalui speakerphone.

8. Kualiti Grafik Rakaman yang Lebih Baik

Kualiti Rakaman

Menguasakan iPhone baru ini adalah sensor belakang 12-megapixel dan sensor hadapan 7-megapixel. Bahagian belakang turut menawarkan integrasi Quad-LED yang menawarkan pencahayaan 50% lebih jelas banding iPhone 6s.

9. Kuasa Pemprosesan Berganda Melalui Cip Empat-Teras

Cip Empat Teras

Apple buat pertama kalinya menggunakan cip pemprosesan empat-teras pada iPhone 7 melalui Apple A10 Fusion.

Ia kini menawarkan kuasa pemprosesan dua kali ganda berbanding dengan iPhone 6 sebelum ini, dan pengoptimasian yang menjimatkan tenaga bateri untuk masa penggunaan yang lebih lama.

10. Sistem Operasi iOS 10

iOS 10

Menjana telefon pintar ini adalah iOS 10 yang menawarkan sejumlah ciri-ciri baru, termasuk pengenalan papan kekunci pintar baru, sokongan integrasi aplikasi pada Siri, integrasi pembelajaran pintar pada aplikasi seperti Apple Photos, dan sejumlah fungsi baru lain.

Seperti biasa, harga untuknya tidak diumumkan buat masa ini, dan dijangka akan ditawarkan melalui pakej telekomunikasi, serta berkemungkinan melalui Apple Store Malaysia.

Mungkin maklumat lanjut berkenaan dengannya akan diketahui melalui syarikat telekomunikasi menjelang pada bulan hadapan.

BACA INI JUGA:

Sumber: Apple | AMANZ | SentiasaPanas

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon