Sunday, September 18, 2016

10 Bandar Paling Bahaya Diseluruh Dunia 2016


Terdapat banyak bandar popular di dunia dikenal pasti sebagai lokasi paling berbahaya disebabkan oleh kadar peningkatan jenayah yang tinggi.

Berikut merupakan senarai bandar-bandar paling bahaya di dunia seperti disenaraikan oleh cheatsheet.com:

10. St. Louis, USA

St. Louis, USA

St. Louis adalah bandar yang paling merbahaya di Amerika Syarikat dan walaupun dikatakan jauh lebih selamat berbanding bandar-bandar lain di Amerika Tengah, ia masih berdepan dengan isu-isu yang serius.

St. Louis telah berdepan dengan isu keganasan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Sebagai contoh, rusuhan di Ferguson merupakan antara keganasan yang berlaku di sana.

9. Guatemala City, Guatemala

Guatemala City

Guatemala mempunyai banyak masalah seperti jirannya, El Salvador dan Honduras dengan kegiatan kumpulan pengganas, pengedaran dadah dan kemiskinan merupakan punca mengapa banyak pihak melarikan diri daripada bandar ini.

Walaupun ia merupakan bandar yang indah dan mempunyai sejarah tersendiri, namun jenayah dan keganasan yang sering kali berlaku di sana menyebabkan pelancong tidak berani untuk berkunjung.

8. Acapulco, Mexico

Acapulco

Suatu masa dahulu, Acapulco merupakan lokasi tarikan pelancong yang mempunyai pemandangan pantai serta air laut yang cantik.

Namun begitu, bandar berkenaan kini tidak lagi seperti dahulu apabila sering kali dilanda keganasan dan membahayakan pelancong yang datang.

Tentera Mexico terpaksa dipanggil bagi membantu menenangkan keadaan sekiranya berlaku keadaan tidak diingini.

7. Caracas, Venezuela

Caracas

Caracas merupakan bandar yang mempunyai banyak kumpulan terlibat dengan aktiviti keganasan dan difahamkan seramai 24,000 orang telah dibunuh di Venezuela pada tahun 2014.

Bandar ini berada di bawah aktiviti harian kartel dadah dan samun bersenjata. Rakyat dan pengunjung perlu sentiasa berwaspada tidak kira dimana kawasan yang mereka lawati.

Jika anda mahu untuk melawat Caracas, pastikan anda tidak pergi ke bandar seorang diri.

6. Baghdad, Iraq

Baghdad

Baghdad adalah ibu negara Iraq dan mempunyai populasi yang dianggarkan seramai 7,000,000 orang. Selain itu, ia merupakan bandar raya terbesar di Iraq.

Seperti Kabul, Baghdad masih lagi di ambang perang dan dianggap tidak selamat untuk pelancong.

5. Kabul, Afghanistan

Kabul

Kabul, Afghanistan merupakan antara lokasi yang bukannya menjadi tumpuan pelancong di seluruh dunia selepas bandar dan negara ini turut dikaitkan dengan serangan 11 September sehingga menyebabkan kuasa-kuasa seperti Taliban dan Amerika Syarikat telah menduduki kawasan luar bandar tersebut.

Selain itu, dengan kewujudan ISIS, ia telah menimbulkan lagi ketegangan di Iran dan Afghanistan.

4. San Salvador, El Salvador

San Salvador

EL Salvador terkenal dengan jolokan merbahaya berikutan mempunyai beberapa kumpulan ganas dan ditakuti seluruh dunia seperti MS-13.

Disebabkan oleh masalah kumpulan pengganas ini, ramai pihak telah melarikan diri ke utara untuk mencari perlindungan di samping menggelakkan diri daripada masalah kemiskinan di negara berkenaan.

3. Cape Town, South Africa

Cape Town Criminal

Cape Town merupakan kota kedua terpadat di Afrika Selatan dan selain daripada serangan jerung, kegiatan jenayah juga merupakan antara masalah terbesar di sini.

Pergaduhan dan pertempuran sesama kumpulan merupakan penyebab utama Cape Town menjadi bandar paling merbahaya di Afrika.

Namun begitu, walaupun Cape Town mempunyai beberapa bahagian yang menakutkan, lokasi pelancongan di sini kebiasaannya terhindar daripada sebarang jenayah.

2. Rio de Janeiro, Brazil

Rio de Janeiro

Walaupun Brazil gah dengan penganjuran sukan Olimpik Rio 2016, namun bandar ini sebenarnya merupakan antara lokasi yang bermasalah.

Rio dipengaruhi oleh keganasan malah turut mengundang bahaya kepada para pelancong dan untuk kekal selamat di sini, orang ramai dinasihatkan untuk tidak mengambil sebarang ubat-ubatan atau dadah yang dijual serta sentiasa elakkan untuk berada di bawah pengaruh dadah.

Selain itu, orang ramai turut dinasihatkan untuk tidak mempamerkan alatan mereka seperti telefon pintar dan tablet.

1. San Pedro Sula, Honduras

San Pedro Sula Criminal

San Pedro Sula yang terletak di bahagian utara Honduras merupakan bandar yang paling ganas serta berbahaya di dunia.

Bandar yang dikenali sebagai ‘pembunuh ibu kota dunia’ ini telah menjadi bandar paling ganas dipercayai berpunca daripada aktiviti perdagangan dadah serta kumpulan-kumpulan kongsi gelap yang berjuang demi kuasa.

Selain itu, gejala rasuah turut memainkan peranan utama dalam negara ini dan ramai penduduk telah melarikan diri dari bandar ini berikutan daripada faktor kemiskinan yang membelenggu masyarakat setempat.

BACA INI JUGA:

Sumber: SH

4 comments

  1. saya tidak hairan kalau negara negara dunia ketiga seperti Honduras dan Brazil ada bandar yang merbahaya. tetapi saya hairan melihat US, sebuah negara yang maju, mempunyai bandar yang merbahaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walhal keganasan di AS juga tidak kurang hebatnya..

      Delete
  2. Gerun nampak..menakutkan..apapun sejak nabi adam dah mula pembunuhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar. Yang penting kita cuba jauhkan bahaya sehabis daya kan cikgu etuza..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon