Wednesday, August 03, 2016

Shoyna, Perkampungan Yang Di Tenggelami Pasir Setiap Malam!


Bayangkan jika bangun pagi tiba-tiba anda tidak boleh keluar dari rumah kerana tertimbus pasir, tentu keadaan itu sangat mengerikan bagi sesiapa sahaja.

Shoyna

Bagaimanapun begitulah bahaya yang harus dihadapi oleh penduduk sebuah perkampungan dikenali Shoyna di Rusia.

Penduduk di semenanjung Kanin, Russia yang dihuni kira-kira 300 orang berada di pinggir bulatan Artik dekat Kutub Utara.

Kehidupan penduduk perkampungan ini sangat ekstrem malah mereka perlu menghadapi suhu yang sangat sejuk.

Shoyna [2]

Selain itu, setiap malam ribut pasir datang ‘menghentam’ rumah-rumah mereka tanpa amaran. Gelombang pasir yang berasal dari Laut Putih.

Walaupun setiap hari terpaksa bertaruh nyawa dengan keadaan ekstrem itu, mereka tidak mempunyai pilihan lain kerana kawasan terpencil di utara Rusia ini dikelilingi oleh bukit-bukau berpasir.

Shoyna [3]

Dahulu, Shoyna adalah sebuah pusat pelabuhan malah penduduk kampung Shoyna majoritinya menjadi pelaut.

Menurut sejarah, kampung itu ditubuhkan pada tahun 1930 oleh keluarga pemancing. Pada masa itu banyak ikan dan hidupan laut di wilayah tersebut.

Shoyna [4]

Namun kini, kesibukan penduduk bertukar kepada aktiviti menggali rumah-rumah yang tertimbus badai pasir sambil berharap pasir tidak menimbus rumah mereka.

Untuk menghadapi badai pasir pada waktu malam setiap hari, mereka terpaksa membuka pintu rumah pada waktu malam sebelum tidur.

Shoyna [5]

Dengan segala bahaya yang dihadapi setiap hari, mereka tetap berbangga dengan kampung itu kerana terus boleh terus hidup di tengah badai pasir.

BACA INI JUGA: 13 Nama Tempat Pelik Yang Benar-Benar Wujud Di Malaysia

Shoyna [6]

Sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon