Wednesday, June 08, 2016

Pakar Sahkan Sandal Crocs Tak Sesuai Dipakai Sehari Suntuk


Sandal getah Crocs telah terjual melebihi 300 juta pasang di 90 negara seluruh dunia sejak diperkenalkan pada tahun 2002 di Florida.

Sandal getah Crocs [2].jpg

Walaupun ramai yang menggemari kasut getah berwarna-warni ini, doktor pakar kaki telah megesahkan ia tidak sesuai digunakan sehari suntuk atau dalam jangka masa yang panjang.

Seorang pakar dari Institut Tulang dan Sendi Illinois di Chicago, Dr Megan Leahy memberitahu bahawa pemakaian Crocs untuk jangka masa panjang adalah tidak sesuai kerana ia hanya memberikan sokongan yang baik pada lengkungan kaki dan tidak memberikan sokongan yang mencukupi di bahagian tumit.

“Crocs boleh dipakai di tepi pantai atau kolam renang, namun ia tidak sepatutnya dipakai ketika berjalan jauh.

"Saya juga sedar bahawa kanak-kanak malah orang dewasa juga cenderung untuk tersadung dan terjatuh ketika memakai Crocs,” kata Leahy.

Tambahnya, apabila tumis berada dalam keadaan tidak stabil, ibu jari kaki lebih cenderung untuk mencangkam dan ini boleh menyebabkan penyakit tendinitis, kecacatan pada ibu jari kaki, masalah kuku dan kulit kering yang menebal.

Sandal getah Crocs.jpg

Masalah yang sama juga boleh berlaku jika seseorang kerap memakai selipar atau kasut jenama lain tanpa sokongan di bahagian tumit, lapor Huffington Post.

Presiden Akademi Perubatan Sukan Kaki Amerika, Dr Alex Kox juga mengatakan bahawa ciri paling penting bagi sepasang kasut ialah jenis kasut yang dipanggil ‘shank’, iaitu satu struktur yang menyokong antara bahagian tumit dan ibu jari.

BACA INI JUGA: Fesyen 'Seksi' Wanita Yang Tidak Digemari Lelaki

Sumber: Mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon