Friday, June 03, 2016

'New Nglepen', Kampung Teletubbies Yang Benar-benar Wujud Di Yogyakarta


Kanak-kanak yang lahir pada era 1990-an pastinya masih ingat dengan siri animasi popular, Teletubbies yang menceritakan tentang empat watak bernama Tinky Winky, Dipsy, Lala dan Po.

New Nglepen.jpg

Dalam animasi tersebut, empat karakter yang berwarna merah, hijau, ungu dan kuning ini tinggal di sebuah rumah setengah bulatan di tengah bukit hijau.

Siapa sangka rupa-rupanya rumah setengah bulatan ini tidak hanya ada dalam cerita fiksyen kanak-kanak semata-mata, sebaliknya benar-benar wujud di wilayah Kabupaten Sleman, Yogyakarta, Indonesia.

New Nglepen [2].jpg

Rumah-rumah berbentuk unik yang terletak di Dusun Nglepen, Desa Sumberharjo ini dikatakan sudah berusia 10 tahun dan begitu popular dikalangan masyarakat setempat hingga digelar Kampung Teletubbies.

Rumah-rumah ini dilaporkan dibina setelah kejadian gempa bumi hebat yang terjadi di Yogyakarta pada 2006 yang lalu.

New Nglepen [3].jpg

Kampung bernama ‘New Nglepen’ ini dikatakan mempunyai 80 binaan yang terdiri 71 rumah penduduk, enam fasiliti seperti masjid dan klinik kesihatan.

Kebanyakan rumah berbentuk kubah ini berwarna putih dilengkapi dengan ruang tamu, dua bilik tidur, dapur dan bahagian atas yang berlantai kayu.

New Nglepen [4].jpg

Kerana keunikannya, kampung ini menjadi popular hingga dikunjungi oleh ramai pelancong khususnya pada hujung minggu.

Difahamkan, pengunjung yang masuk ke dalam perkampungan itu dikenakan bayaran sebanyak 3,000 rupiah (RM1) dan terdapat kostum Teletubbies untuk menghiburkan pengunjung.

BACA INI JUGA: 13 Nama Tempat Pelik Yang Benar-Benar Wujud Di Malaysia

New Nglepen [5].jpg

Sumber: Mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon