Tuesday, May 03, 2016

Ayat DiPotong Hasan PAC Adalah Master Key Penipuan 1MDB!?


“Memasukkan pernyataan yang tidak jelas atau dalam risikan adalah sesuatu yang prejudis dan semua anggota PAC seharusnya memberi keyakinan kepada pihak berkuasa membuat siasatan lebih lanjut sebelum membuat kenyataan."

Skandal 1MDB

Penyuntingan beberapa ayat dalam laporan akhir Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak menjejaskan keseluruhan laporan itu.

Jika anda masih ingat lagi, itu adalah respon Hasan PAC terhadap dakwaan beliau telah menyunting atau memotong ayat dari deraf laporan yang sebelumnya telah dipersetujui oleh semua ahli PAC iaitu; "Bank Negara Malaysia dimaklumkan secara sukarela oleh pihak berkuasa negara itu bahawa Good Star Limited adalah sebuah syarikat yang dimiliki oleh individu yang tidak mempunyai kaitan dengan PetroSaudi Group."

Bukan kita sengaja memainkan isu 'lama' (walaupun isu itu masih belum selesai) tapi ramai yang masih tidak dapat mengesan akan peri pentingnya ayat yang dibuang oleh Hasan itu.

Ramai yang hanya mengaitkan ayat kena buang itu dengan Jho Low saja dan didakwanya Najib sebagai telah berbohong kerana pernah menyatakan yang Jho Low tidak ada kaitan dengan 1MDB.

Ya, itu kita setuju, TAPI sekadar menunjukkan ada kaitan dengan Jho Low saja tidak cukup kuat untuk menyatakan bahawa wujud penipuan atau scam.

USD700 juta hilang lesap! Jho Low sudah songlap! Adakah itu saja sebabnya (mungkin) Hasan potong ayat itu? Atau ada perkara lain yang lebih besar yang cuba disembunyikan dari perhatian kita?

Ataupun, ayat yang dipotong oleh Hasan itu merupakan MASTER KEY kepada kedurjanaan 1MDB!?

Pertama sekali kita harus terima sebagai FAKTA bahawa Gold Star Limited bukan milik PetroSaudi Group sebagaimana dimaklumkan oleh Bank Negara.

Ini bermakna kita juga harus terima sebagai FAKTA bahawa USD700 juta yang dibayar kepada Gold Star Limited tidak diterima oleh Petrosaudi Group dan ini juga bermakna bahagian 1MDB dalam kerjasama 1MDB-Petrosaudi hanyalah USD300 juta!

Faham tak?

Ok, diingatkan kembali, kerjasama 1MDB-Petrosaudi adalah berdasarkan bahagian 1MDB sebanyak USD1 bilion!

7.3.4. Lembaga Pengarah 1MDB tidak dimaklumkan adanya klausa dalam perjanjian usaha sama yang menyatakan syarikat usaha sama (1MDB PetroSaudi Ltd.) perlu membayar pinjaman USD700 juta yang diambil daripada syarikat induknya, PetroSaudi Holdings (Cayman) Ltd. pada atau sebelum 30 Spetember 2009, iaitu dua hari selepas perjanjian ditandatangani. Temu bual pihak JAN dengan bekas Lembaga Pengarah 1MDB pada bulan Jun 2015 mendapati pinjaman dalam bentuk pendahuluan ini tidak pernah dibentang atau dibincangkan oleh pihak pengurusan 1MDB sebelum usaha sama tersebut dimuktamadkan. (Ms 90)

Duit itu bukan dibayar dari akaun kerjasama 1MDB-Petrosaudi tapi dibayar secara terus oleh 1MDB ke dalam akaun Good Star.

Jadi bila Good Star itu bukan milik Petrosaudi, maknanya Petrosaudi TIDAK menerima pembayaran itu dan PINJAMAN USD700 juta itu masih tertunggak!

Maknanya 1MDB masih belum menunaikan bahagiannya sebanyak USD700 juta. 1MDB hanya bayar USD300 juta secara terus ke akaun 1MDB-Petrosaudi.

Kenapa persoalan itu tidak dibincangkan oleh PAC?

Jadi, bagaimana mungkin 1MDB dikatakan telah menukar modalnya sebanyak USD1 bilion kepada satu bentuk pinjaman (Nota Murabahah) kepada Petrosaudi, kemudian menambah lagi pinjaman itu sebanyak USD830 juta dan seterusnya mendapat kembali keseluruhan dana campur untung iaitu USD2.3 bilion untuk dilabur ke dalam Brazen Sky di Cayman?

e) Bagi pelaburan dalam Segregated Portfolio Company (SPC), 1MDB mengambil risiko yang tinggi dalam memutuskan pelaburan berjumlah USD2.318 bilion. Pelaburan ini telah dibuat melalui Bridge Global Absolute Return Fund SPC (Bridge Global SPC), iaitu syarikat yang baru sebulan ditubuhkan, tiada lesen sebagai pengurus dana dan tiada pengalaman untuk menguruskan dana yang besar. (Ms 87)

Diulang semula - USD700 juta dari modal asal 1MDB telah dibayar kepada syarikat BUKAN MILIK Petrosaudi.

Ia telah dicuri, lesap. Jadi kenapa Petrosaudi masih iktiraf modal yang dibayar oleh 1MDB adalah sebanyak USD1 bilion padahal yang diterima hanya USD300 juta?

Nampak? Melainkan kerjasama 1MDB-Petrosaudi adalah satu penipuan/scam!

USD2.318 juta yang kononya hasil dari kerjasama itu sebenarnya TIDAK WUJUD, ia hanya satu angka kosong atas kertas tanpa disokong sebarang nilai.

Tetuan EY tidak menemui dokumen berkaitan status pemilikan sebenar, nilai dan risiko yang berkaitan dengan aset yang dilaburkan oleh rakan usaha sama. (Ms 67)

Sebab juruaudit Ernst and Young terlalu banyak soal dan tidak berpuashati, khidmatnya dibatalkan dan digantikan dengan juruaudit KPMG.

Dana USD2.318 bilion yang tidak wujud itu kemudiannya dilaburkan di Cayman dan sekali lagi 1MDB berdepan masalah pengesahannya dengan juruaudit dan KPMG pula ditamatkan khidmat;-

Situasi yang hampir sama juga dihadapi Tetuan KPMG selepas dua tahun menjadi juruaudit 1MDB apabila penilaian berhubung pelaburan Nota Murabahah kepada Segregated Portfolio Company hendak dilakukan. Situasi sebegini merupakan kali kedua dalam tempoh empat tahun, perkhidmatan juruaudit ditamatkan selepas tahun kewangan berakhir disebabkan perbezaan pendapat berhubung isu penilaian sesuatu pelaburan. (Ms 70 dan 71)

Kenapa banyak sangat masalah mahu mengesahkan dana USD2.318 bilion itu kalau benar ia wujud?

Juruodit Deloitte pula;-

Berdasarkan komen dari tetuan Deloitte kepada PAC yang merujuk kepada rekod syarikat, pihak Deloitte tidak pernah membuat apaapa komen terhadap akaun syarikat 1MDB bertarikh 31 Mac 2014. Akaun tersebut telah diaudit secara unqualified, iaitu “bersih” dan tanpa sebarang komen, tanpa sebarang qualification dan tanpa sebarang emphasis of matter. (Ms 65)

Tidak dapat pastikan, apakah Deloitte mengesahkan USD2.318 bilion itu. Dikatakan aset itu dijamin nilainya oleh Aabar BVI (!). Aset itu kemudiannya dicagarkan untuk pinjaman dengan Deustch Bank

7.3.16 Keputusan mencagarkan keseluruhan pelaburan portfolio SPC berjumlah USD2.318 bilion kepada Deutsche Bank sebagai jaminan terhadap pinjaman berjumlah USD975 juta hanya dimaklumkan oleh Encik Azmi Tahir, Ketua Pegawai Kewangan 1MDB semasa mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB pada 20 Disember 2014, menunjukkan keputusan dibuat tanpa kelulusan khusus dari Lembaga Pengarah. Lembaga Pengarah 1MDB juga berpendapat tindakan mencagarkan keseluruhan pelaburan portfolio SPC adalah tindakan tidak munasabah memandangkan jumlah pinjaman hanya USD975 juta berbanding cagaran USD2.318 bilion. (Ms 93)

Kita semua sedia maklum Deustch Bank kemudiannya mengamuk dan menuntut pinjaman itu dilangsaikan segera kerana isu berkaitan dana USD2.318 bilion yang menjadi cagaran itu. Benarkah dana itu wujud?

Bila rakyat bising dan tuntut dana itu di bawa pulang, 1MDB kata bahagian pertama sudah ditebus dan telah habis digunakan buat tebus Option IPIC yang dibayar kepada Aabar BVI.

Aabar BVI ini kemudian dinafikan oleh IPIC sebagai miliknya. Pengesahan pembayaran itu juga tidak dapat disahkan oleh Jabatan Audit Negara.

7.3.13 Pihak JAN tidak dapat mengesahkan bayaran USD855 juta, USD993 juta dan USD295 juta adalah sebagai bayaran penamatan opsyen dan/atau top up security deposit kepada Aabar Ltd. Oleh kerana dokumen sokongan yang tidak lengkap dikemukakan oleh 1MDB kepada pihak JAN. (Ms 92)

7.3.14 Proses pengurusan dan penebusan pelaburan portfolio SPC dirangkumi beberapa keadaan di mana Lembaga Pengarah 1MDB tidak dimaklumkan maklumat yang tepat atau pengurusan tidak telus dalam memberi maklumat kepada Lembaga Pengarah. Antaranya, pihak pengurusan 1MDB tidak dimaklumkan hasil penebusan pelaburan portfolio SPC yang dipegang oleh Brazen Sky Limited telah dicagarkan kepada Deutsche Bank; Lembaga Pengarah 1MDB tidak dimaklumkan bayaran sebenarnya untuk opsyen Aabar dibuat menggunakan hasil penebusan pelaburan portfolio SPC; dan Lembaga Pengarah 1MDB hanya dimaklumkan jumlah sebenar dibayar untuk opsyen Aabar setelah bayaran dibuat. Asset Sale Agreement yang ditandatangani pada 2 Januari 2015 di mana Aabar Investments PJS Limited bersetuju untuk membeli baki pelaburan portfolio SPC berjumlah USD939.87 juta daripada Brazen Sky Ltd. juga tidak dibentangkan untuk kelulusan Lembaga Pengarah dan pemegang saham 1MDB. Ini menunjukkan pihak pengurusan telah bertindak di luar arahan Lembaga Pengarah 1MDB yang mengkehendaki baki pelaburan portfolio SPC ditebus sebelum akhir bulan Disember 2014 dan hasilnya dibawa balik ke Malaysia. (Ms 93)

Bahagian kedua dana itu yang kemudiannya Najib kantoi kononnya ada di BSI Singapura sebagai tunai kemudiannya jadi aset kemudian jadi Just Unit.

Menteri Kewangan sendiri tidak tahu apakebendanya Just Unit itu!!!

Beberapa penyataan yang diberikan oleh pihak pengurusan 1MDB sejak 12 Januari 2015 hingga Mei 2015 memberi gambaran maklumat berubah-ubah mengikut situasi di mana baki portfolio SPC berjumlah USD939.87 juta yang pada awalnya dikatakan telah ditebus secara tunai tetapi kini dilaporkan masih dipegang sebagai unit pula.

Perkembangan terakhir pada 25 Mei 2015 merupakan kali ketiga penebusan baki portfolio SPC bertukar bentuk. (Ms 100)

Pendek kata - Bermula dari awal lagi, modal USD1 bilion dari 1MDB untuk kerjasama 1MDB-Petrosaudi kemudian ditambah USD830juta menjadikannya USD1.83 bilion kemudian kononnya dapat untung menjadikannya USD2.318 bilion mempunyai satu masalah ketara iaitu KESUKARAN UNTUK DI SAHKAN!

Sejak dibawa keluar, kewujudan dana itu sudah dipertikaikan hingga dua syarikat juruaudit besar dunia ditamatkan khidmat, juga kerana isu pengesahan dana tersebut.

Malahan masa hendak dibawa keluar negara pun 1MDB didapati telah menipu Bank Negara. Bila Bank Negara minta dana itu dikembalikan, 1MDB kata sudah habis digunakan setengah dan setengah lagi direzabkan untuk Aset Swap dengan IPIC.

Itu kata 1MDB. Setakat yang kita tahu, ia masih belum dibuktikan wujud. Dari kerjasama 1MDB-Petrosaudi, dana itu dikaitkan dengan pinjaman Deustch Bank, pinjaman IPIC, penebusan Option, Just Unit.

SEMUANYA BERMASALAH terutama dari segi pengesahan.

Makanya, kenyataan yang dipotong oleh Hasan PAC diawal tadi bukan hanya berkaitan dengan pembabitan Jho Low saja tapi ia merupakan Master Key kepada skandal penipuan atau scam 1MDB!

Jika kita terima kenyataan Bank Negara bahawa Good Star tidak ada kaitan dengan Petrosaudi dan pembayaran USD700 juta itu tidak diterima oleh Petrosaudi sebagai penjelasan hutang, bagaimana mungkin USD2.318 bilion itu wujud?

Dana itu juga dikaitkan dengan pelbagai syarikat yang pelik-pelik dan banyak sekali putar belitnya bila kita minta bukti untuk mengesahkan kewujudannya.

Pendek kata lagi, Segalanya tentang USD2.318 bilion itu PELIK!

Hanya satu saja penjelasan yang mampu menjawab segala kepelikan itu, iaitu, Dana itu sebenarnya sudah lesap atau tidak wujud lagi!

BACA INI JUGA: Filem Skandal 1MDB 'The Master and His Wolf' Akan Diterbitkan!

*Artikel ini dipetik daripada blog Dinturtleoriginal.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon