May 20, 2016

5 Cara Mengatasi Masalah Rambut Gugur

Bukankah mecegah itu lebih baik dari mengubati? Ramai yang berhadapan dengan masalah keguguran rambut tidak kira jantina mahupun usia, menyebabkan mereka yang menghadapinya menjadi risau dan mahu merawatnya.

Atasi_masalah_rambut_gugur

Ada banyak cara untuk mengubatinya, tetapi cara semula jadi merupakan yang terbaik baik untuk mencegah masalah rambut gugur. Ingin tahu caranya?

1. Rawatan minyak panas

Gunakan minyak semulajadi, tak kisah jenama apa. Minyak zaitun, minyak kelapa ataupun minyak kanola.

Panaskan minyak tersebut sehingga suam dan usapkan ke kulit kepala. Kemudian, bungkus rambut anda selama satu jam sebelum mencucinya sehingga bersih.

2. Meditasi

Mengikut kajian, akar pokok menjadi rapuh dan tidak kuat disebabkan oleh faktor stres dan terlalu banyak berfikir. Meditasi dapat membantu anda mengurangkan stres sekaligus menyeimbangkan hormon.

3. Teh hijau

Buat secawan teh hijau menggunakan dua uncang teh dan sapukan dua beg teh yang suam ke kulit kepala dan biarkan selama satu jam sebelum membilasnya.

Teh hijau dikenali dengan kandungan zat antioksidan yang membantu mencegah keguguran rambut dan meningkatkan pertumbuhan rambut.

4. Urut kulit kepala

Mengurut kulit kepala selama beberapa minit jika dijadikan rutin harian akan membantu merangsang peredaran darah dan ia akan memastikan kesegaran kulit kepala yang akan menghalang keguguran rambut.

5. Jus semula jadi

Sediakan jus semula jadi dengan menggunakan bawang putih, halia dan bawang merah tetapi jangan diminum kerana ia perlu disapu rata ke seluruh kulit kepala. Kemudian biarkan sepanjang malam dan cuci sehingga bersih pada keesokan harinya.

Selamat mencuba!

BACA INI JUGA: Kenapa Bulu Kemaluan Wanita Perlu Dicukur?

Sumber: Mynewshub.cc

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon