Sunday, April 17, 2016

Saintis Buktikan Minum 6 Cawan Kopi Baik Untuk Kesihatan


Bagi penggemar kopi, meminum secawan kopi pada waktu pagi adalah rutin wajib diamalkan setiap hari kerana dikatakan boleh memberi kesegaran pada peminumnya.

Minum+Kopi

Bagaimanapun, ramai yang berpendapat kopi tidak baik untuk kesihatan kerana dikatakan boleh mengakibatkan beberapa penyakit seperti kanser.

Di sebalik pelbagai info bahaya kopi yang sering dibicarakan orang ramai, ternyata meminum kopi sebenarnya banyak manfaatnya.

Para penyelidik dari Universiti Harvard telah menemui bukti bahawa meminum kopi sekurang-kurangnya enam cawan memberi kesan yang baik kepada kesihatan.

Menurut mereka, individu yang minum dua hingga lima cawan kopi sehari mempunyai risiko lebih rendah diserang penyakit kardiovaskular, penyakit saraf, diabetes, Alzheimer dan depresi yang boleh menyebabkan bunuh diri.

Selain itu, uji kaji telah dijalankan terhadap tikus putih menunjukkan kopi memberi kesan baik kepada kesihatan hati dan tidak meningkatkan berat badan haiwan tersebut.

Terdahulu, sainstis telah mengesahkan bahawa kopi boleh menyembuhkan masalah berkaitan penyakit Non-Alcoholic Fatty Liver (NAFLD).

Oleh itu, berhentilah berasa bersalah ketika meminum kopi kerana ianya baik kepada kesihatan.

BACA INI JUGA: Benarkah Kafein Boleh Mencegah Rambut Gugur?

Sumber: Mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon