Apr 15, 2016

Peruntukan RM2 Juta Tapi Hadiah Juara RM30!

Gara-gara menyediakan replika cek bersaiz besar dengan nilai RM30, RM20 dan RM10 bagi hadiah kejohanan berbasikal kategori bawah 9 tahun, acara Kriterium Basikal oleh Junior Cycling Malaysia (JCM) yang berlangsung Sabtu lalu mencuri tumpuan netizen.

KJ [2]

Penganjuran acara itu menerima pelbagai komentar pengguna laman sosial kerana dakwaan nilai hadiah yang disediakan pihak penganjur tidak memadai berbanding saiz replika cek.

Malah ada segelintir pengguna Facebook secara menyindir mendakwa Kementerian Belia dan Sukan (KBS) tiada dana mencukupi selepas wujudnya dakwaan rasuah RM100 juta seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Seorang pengguna Facebook, Sarjan Tulang berkata, apa yang penting peserta kategori kanak-kanak itu gembira selepas berjaya memenangi dalam acara itu.

"Kau orang kena faham, kos buat mock check (replika cek) itu pun sudah mahal. Janji adik-adik itu gembira menang tempat pertama, kedua dan ketiga.

"Baik bagi (hadiah) hamper kalau macam ini. Hamper CNY (Tahun Baru Cina) pun paling tidak RM48. Mungkin mereka teringat filem (P Ramlee) Labu-Labi, budak-budak tak boleh pegang duit banyak," katanya dengan nada menyindir.

Tambahnya, dia bukan marah sebaliknya menasihati.

"RM100 juta aku mana Pah (Saripah)?" soalnya meniru gaya dialog P Ramlee dalam filem Madu Tiga dan ditujukan kepada Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

KJ berkata di ruangan FBnya;

Terima kasih atas segala pandangan yang diberi tentang program Junior Cycling Malaysia (JCM) anjuran Kementerian Belia dan Sukan melalui Majlis Sukan Negara (MSN).

JCM adalah program pembangunan bakat untuk sukan basikal dan telah bermula pada hari Sabtu 9 April di Serdang, Selangor. Sirkit JCM akan jelajah ke setiap negeri sampai ke hujung tahun ini.

Walaupun saya banyak promosikan JCM, ia hanya mendapat perhatian orang ramai apabila gambar-gambar semasa penyampaian hadiahdisebarkan secara viral. Ramai yang menegur dan mengkritik jumlah wang yang kecil untuk pemenang kategori bawah umur 11 dan 9. Mereka telah menerima RM30 hingga RM10.

Saya akui, jumlah wang yang diberikan sebagai hadiah kemenangan memang kecil. Pihak JCM memilih untuk buat demikian sebab yang paling penting untuk kategori umur kanak-kanak adalah minat, pengalaman penyertaan dan kemahuan untuk menang bukan kerana habuan wang.

Jika dari peringkat kanak-kanak kita sudah biasakan mereka dengan hadiah wang tunai, saya risau mereka akan lupakan matlamat utama mereka berjuang dalam sukan.

We want them to grow up with the right values and attitude. Yes, money is important and if they do well in sports, they will be financially rewarded later on but let's not spoil them from when they are young. Let them want to win for the sake of winning, to be the best not because of money but because of determination and honour.

Lagi pun, segala hadiah kemenangan telah pun diberitahu kepada semua peserta sebelum pendaftaran dan dipaparkan dalam laman web JCM, jadi tidak timbul isu mereka tak tahu atau tidak dihargai.

Rata-rata parents yang bawa anak mereka tak fikir soal hadiah wang tetapi telah mengorbankan masa mereka kerana minat anak-anak mereka dalam sukan basikal. And they were happily there supporting their kids.

Kalau ada perkara yang perlu diperbetulkan adalah pemberian mock cheque kepada pemenang-pemenang. Itu akan dihentikan untuk acara-acara JCM kelak.

JCM creates a pathway for champions. Who want to win because of honour. For more information please check out www.jcm.my

Difahamkan, kerajaan telah memperuntukan sebanyak 2 juta untuk menganjurkan acara tersebut.

RM2 MILION - KJ

Rujuk SINI.

2 juta dan iklan tentang hadiah pula;

IKLAN+Hadiah+KJ

Cara mereka mengiklankan hadiah seolah-olah membayangkan hadiahnya ribu-ribuan padahal;

5%+KJ

Semua ciput-ciput je. Bahkan kalau menang negatif pun ada tau. Menang RM10.00 tapi yuran penyertaan RM20.00. Sampai yang hantar anak masuk bertanding pun rasa tak berbaloi;

TIADA+SIJIL+KJ

Rujuk SINI

Harga basikal cecah 15,000. Hadiah galakan paling tinggi 40.00 untuk peserta junior?

Budak kecik tak boleh pegang duit banyak? Setakat 500 biasa la wei. Budak-budak tu bagi pada mak bapak yang dah bertungkus lumus keluar modal untuk pastikan hobi dan minat anak-anak mereka tercapai.

Tu pun tak boleh fikir ke KJ? 2 juta kot modal kau. Tu modal kau je. Belum kira peruntukan dari sponsor-sponsor lain.

KEDEKUT NAK MAMPOS.

BACA INI JUGA: 10 Lokasi Rekreasi Paling Berbahaya Di Dunia

Sumber: Amenoworld/Anaksungaiderhaka

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon