Thursday, March 24, 2016

Murid Nakal Itu Biasa, Tapi Murid Solat Tiap Kali Azan Luar Biasa


Sejuk perut ibu mengandung, itulah yang boleh dikatakan apabila melihat gambar ini yang mula viral di laman sosial.

Murid+Solat

Gambar tersebut yang telah dimuat naik oleh seorang guru, Cikgu Haqiemdad ternyata menyentuh hati ramai netizen yang melihatnya.

Gambar dengan kapsyen, “Diorang ni adalah murid aku paling nakal. Tapi bila azan..” menyedarkan kita tentang pentingnya menjaga solat.

Ia memaparkan dua murid sekolah sedang mendirikan solat tatkala azan berkemandang di penjuru bilik darjah.

Terdahulu, pernah viral juga di laman sosial seorang murid Tahun 1 dari SK Sultan Ismail 1 tidak ketinggalan untuk mendirikan solat dhuha setiap kali tiba waktunya.

Solat+Dhuha

Jika murid yang nampak nakal pun mampu melakukannya tanpa gagal setiap hari dan di awal waktu pula, bagaimana pula dengan kita yang sudah dewasa? Tepuk dada tanya iman..

Dari sahabat Umar beliau berkata, "Seorang laki-laki mendatangi Rasulullah SAW dan bertanya, “Sesuatu apakah yang lebih dicintai Allah di dalam Islam?” Maka Rasulullah SAW menjawab, “Mereka yang melaksanakan solat pada waktunya, barangsiapa meninggalkan solat maka sama dengan tidak beragama, solat adalah tiang agama.” Diriwayatkan oleh Imam Baihaqi

BACA INI JUGA: Kenapa Orang Berteriak Ketika Marah?

Sumber: Mynewshub.cc

2 comments

  1. Alhamdulillah...semoga menjadi anak yang soleh...
    Walaupun nakal...tetap juga solat...

    ReplyDelete
  2. OK.maksudnya boleh lah kita nakal tetapi solat.jadi adik2 kat sekolah boleh lah pegi buli kawan lain pastu solat jgn lupa.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon