Wednesday, March 23, 2016

MK Ultra, Projek Rahsia Kawalan Minda CIA


MK Ultra adalah sebuah projek yang ditubuhkan oleh CIA secara rasmi pada tahun 1950an. Projek tersebut diketuai oleh seorang ahli kimia, Sidney Gottlieb, khusus untuk mengkaji keupayaan otak manusia.

MK Ultra CIA

Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Perisikan AS, MK Ultra ditubuhkan untuk mencari cara bagi mengendalikan minda manusia.

Pendek kata, menguasai fikiran seseorang sehingga membuat indvidu berada dalam keadaan separa sedar atau tidak sedar secara langsung.

Pelbagai kaedah digunakan semata-mata untuk memanipulasi keadaan mental. Penggunaan ubat-ubatan serta cara tertentu digunakan sebagai kaedah untuk menyeksa dan melemahkan mangsa.

Ini termasuklah penggunaan Lysergic Acid Diethylamide (LSD) yang didakwa sebagai ubat utama dalam mengawal fikiran manusia.

Selain itu, terdapat juga kandungan bahan kimia lain yang membolehkan seseorang berada dalam keadaan hipnosis, pengurangan terhadap deria rasa, rasa terasing dan gangguan seksual yang membawa kepada bentuk penderaan.

Bagi menguatkan lagi keberkesanan projek kawalan minda, CIA telah menjalankan kerjasama dengan 44 buah institut termasuk universiti, kolej, hospital, penjara dan farmasi.

Sebanyak 149 sub projek telah diperuntukkan keatas jumlah agensi yang terlibat.

Malah, dana penyelidikan juga disalurkan secara rahsia bagi mengelakkan ia diketahui oleh individu yang terlibat.

Dengan kata lain, kebanyakan penyelidik tidak mengetahui langsung motif kajian pada waktu itu. Mereka hanya diberikan tugasan mengikut arahan yang diberikan.

Keadaan itu berlarutan dan kekal rahsia sehinggalah tahun 1973. Pada tahun tersebut, pengarah CIA, Richard Helms, mengarahkan supaya semua salinan mengenai MK Ultra dilupuskan.

MK Ultra - Sidney Gottlieb
Sidney Gottlieb.

Malangnya, sebahagian fail dihantar ke lokasi yang salah menyebabkan projek rahsia ini terbongkar. Sebanyak 20,000 dokumen ditemui disebuah bangunan rekod kewangan.

Walau bagaimanapun, sebahagian besar dokumen yang sudah dilupuskan menyukarkan penyiasat untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Kakitangan Akta Kebebasan Maklumat AS memerlukan masa yang lama untuk mendapatkan maklumat lengkap.

Mengejutkan, siasatan mereka membawa kepada butir-butir baru yang tidak disangka-sangka.

Antaranya, kebanyakan mangsa uji kaji dipilih daripada individu yang berlatar belakang perkara-perkara yang menyakitkan. Maksudnya, seseorang yang mengalami penderitaan hidup terlampau.

Tujuannya mudah. Mereka yang dipenuhi cerita duka lebih terdorong untuk 'merelakan' minda untuk dikawal oleh orang lain.

Salah seorang mangsa yang diketahui, individu yang mempunyai masalah kemurungan akibat penyakit seperti yang dialami oleh Linda MacDonald.

Linda MacDonald yang disahkan menghidap sejenis penyakit mental (Schizophrenia), telah menemui pakar psikiatri dari Kanada, Dr. Ewen Cameron, pada tahun 1963 untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Dia menjalani kaedah rawatan yang ditetapkan tanpa menyedari telah dijadikan sebagai bahan eksperimen.

Dia dirawat menggunakan kejutan elektrik yang dahsyat sepanjang terapi dan pelbagai jenis ubat turut diberikan sebagai cara untuk tidur dalam masa panjang.

Kemudian, satu pita rakaman akan dipasang secara berulang-ulang dengan tujuan untuk memberikan 'kehidupan baru', sekaligus menyebabkan dia sukar mengingati kejadian sebelumnya.

Tujuannya, memori pesakit akan 'dibuang' terlebih dahulu sebelum dimasukkan dengan data-data baru.

Kesannya, Linda tidak dapat mengingati nama sendiri, umur, mahupun lokasi dia berada.

Lebih menyedihkan, dia terpaksa mempelajari semula rutin harian manusia normal seperti cara membuang air di tandas.

MK Ultra [2]

Linda bernasib baik kerana penderaan yang diterima tidak menyebabkan dia kehilangan nyawa.

Selepas pembongkaran projek rahsia MK Ultra, kes mangsa projek kawalan minda dibawa ke mahkamah dan hakim memutuskan Dr. Ewon Cameron dan CIA bersalah atas tuduhan yang disabitkan.

Pada tahun 1988, kes tersebut diselesaikan diluar mahkamah dengan bayaran pampasan sebanyak USD$750,000.

Namun, sejauh mana kebenaran projek kawalan minda MK Ultra CIA, ia terus kekal misteri sehingga ke hari ini.

BACA INI JUGA: 6 Teori Konspirasi Yang Terbukti Benar

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. Macam-macam kajian manusia sanggup lakukan utk mencapai kehendak sendiri... mengerikan kajian2 mcm ni...

    ReplyDelete
  2. CIA adalah satu badan kekejaman. Mereka sanggup melakukan apa sahaja demi mencapai cita cita Dajjal

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon