Sunday, March 20, 2016

Kajian Mendapati Menaip Dengan Satu Tangan Lebih Efisien


Menurut satu kajian yang dilakukan, menaip menggunakan sebelah tangan sahaja mampu meningkatkan mutu penulisan kerana ia membuatkan si penulis menaip dengan lebih perlahan dan berhati-hati.

Typewriter

Jika anda pernah mempunyai persoalan mengapa penulisan anda penuh dengan typing errors dan kesilapan tatabahasa, ia mungkin kerana anda menaip dengan menggunakan kedua-dua tangan.

Saintis mendapati jika anda menaip dengan sebelah tangan sahaja, perbendaharaan kata akan menjadi lebih teratur dan penulisan anda juga akan menjadi lebih lancar.

Satu kajian yang dilakukan dalam Persatuan Psikologi British mendapati bahawa menaip menggunakan satu tangan akan mempengaruhi kecekapan leksikal daripada penulis.

Srdan Medimorec
Srdan Medimorec.

Penulis kajian itu berkata, menaip boleh menjadi terlalu mudah dan oleh itu ia akan memberikan kesan negatif terhadap cara penulisan seseorang.

“Proses menaip boleh dilakukan dengan terlalu cepat dan lancar, tetapi sebenarnya ia boleh menjejaskan cara penulisan” kata Srdan Medimorec, penulis utama kajian itu yang dijalankan di jabatan psikologi di University of Waterloo, Kanada. -Mynewshub.cc

BACA INI JUGA: UNIK! Juru Taip Terpantas Di Dunia Memiliki 6 Jari!

4 comments

  1. Tak sangka pula ye...saya Le tu yg menaip dgn satu tangan dan satu jari... He he. Tapi selalu gak error... Huhu

    ReplyDelete
  2. suami saya satu jari je.. bukan satu tangan, tapi laju tu dia taip.. hehe

    ReplyDelete
  3. Penat juga nak menaip dgn satu jari tu especially klu guna typewriter lama mcm kat atas tu... bengkak jari lama2 hehee

    ReplyDelete
  4. Adoi! macam lambat gila jer.. nak habis menaip dengan satu tangan.
    Cer bayangkan kalau time tu kena buat assignment huhuuuhuuu....

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon