Sunday, February 14, 2016

Sun Eating, Berjemur Untuk Kurus!


Seronok apabila dapat memiliki berat badan yang diimpikan. Makanlah sebanyak mana, asalkan badan 'maintain', itulah yang paling membahagiakan terutamanya buat wanita.

Sun Eating in Hong Kong

Sesetengah orang sanggup berusaha keras melakukan pelbagai cara untuk kurus, termasuklah sanggup berjemur dibawah panas cahaya matahari.

Di pantai Sam Ka, Hong Kong, ramai pengunjung akan berada di sepanjang pantai, samada pada waktu pagi mahupun petang untuk berjemur.

Setiap pengunjung mempunyai masa yang berbeza mengikut ketahanan diri. Pada peringkat permulaan, hanya 10 saat bagi individu yang baru mencuba kaedah ini.

Masa tersebut akan bertambah dari hari ke hari sehinggalah 44 minit menjadi tempoh maksimum.

Sun Eating in Hong Kong [2]

Bagi yang tidak tahan dengan bahang matahari, cermin mata hitam digunakan malah ada yang meletakkan sapu tangan dimuka. Sesetengahnya pula menggunakan payung untuk mengurangkan bahang panas terik.

Bagi sebahagian wanita di Hong Kong, fenomena yang dikenali sebagai 'Sun Eating' ini dipercayai dapat melangsingkan badan kerana berjemur dibawah terik panas matahari dapat mengurangkan selera makan.

Ia seolah-olah menjadi diet harian untuk menggantikan makanan biasa menyebabkan ada pengunjung menjalani rutin harian ini tanpa perlu makan seharian.

Walaupun ada keburukan akibat pendedahan berlebihan terhadap cahaya matahari, sebaliknya terdapat pelbagai kebaikan yang memberikan kesan positif kepada tubuh manusia.

Sun Eating in Hong Kong [3]

Antara fungsi paling penting sinaran matahari adalah penjanaan vitamin D yang diperlukan untuk pertumbuhan tulang yang sihat.

Kekurangan vitamin D sering dikaitkan dengan pelbagai masalah tulang seperti rickets, osteoporosis dan osteomalacia.

BACA INI JUGA: Tidur Tanpa Pakaian Petua Kuruskan Badan?

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon