Friday, January 08, 2016

Marilah Belajar Dari Semua Ini..


Sahabat pembaca sekalian, Allah telah menciptakan manusia dengan sempurna kerana diberi kelebihan akal.

Cloud-Allah
Gambar hiasan.

Walaupun mempunyai kelebihan, terkadang manusia sering mengeluh dan berputus asa.

Namun, mulai dari sekarang, gapailah impian, berjuanglah untuk terus hidup dan belajarlah dari semua ini..

Belajarlah daripada kupu-kupu, awalnya daripada beluncas yang menggelikan, namun ia berusaha berubah sehingga menjadi kupu-kupu yang begitu cantik, berwarna-warni dan disukai.

Belajarlah daripada semut, bertubuh kecil, namun mereka kuat sehingga mampu mengangkat beban melebihi berat badan. Jika tak berdaya, mereka akan bekerjasama memikul bebanan itu hingga ia menjadi ringan.

Belajarlah daripada pokok kelapa, dari buah, batang, sabut, semuanya berguna untuk manusia.

Belajarlah daripada ubi kayu, walaupun hidup di dalam tanah, isinya tetap putih bersih.

Belajarlah daripada sungai, tabah mengalir menuju destinasi dengan meredah apa sahaja halangan. Kadang kala airnya lembut dan tenang, tapi tiada seorang pun mampu menghalang kemaraannya.

Belajarlah daripada nyamuk, ia selalu berani mengambil risiko meskipun nyawa menjadi taruhannya. Walaupun sentiasa diancam kematian, ia tidak berputus asa bagi memenuhi keinginannya.

Belajarlah daripada matahari, ia adil menyebar cahaya dan memberikan kehangatan kepada semua, baik yang terawang-awang diangkasa, mahupun yang bertebaran diatas bumi, kepada yang miskin mahupun yang kaya, yang mulia hatinya juga kepada mereka yang kejam dan tamak haloba.

Belajarlah daripada pokok yang berbuah, bersusah payah ia berbuah, namun manusia dan haiwan yang mendapat nikmatnya. Namun, ia tidak pernah mengeluh dan akan berbuah lagi pada musim seterusnya tanpa menetapkan sebarang syarat.

Semoga bermanfaat..

BACA INI JUGA: Harapan Tidak Pernah Mati, Ia Cuma Cahaya Yang Telah Hilang

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon