Saturday, December 12, 2015

Rawatan dan Pencegahan Penyakit Gout


Keutamaan utama bagi pesakit gout adalah untuk melegakan kesakitan dan menghentikan krisis yang teruk. NSAID (nonsteroidal ubat anti-radang) seperti indomethacin, diclofenac, ketoprofen, dan naproxen adalah bentuk utama rawatan.

Penyakit Gout

Ubat ini membantu untuk mengurangkan bengkak dan kesakitan. Satu lagi ubat yang dipanggil colchicine boleh melegakan sakit sendi selepas hanya 12 jam, dan juga menghentikan krisis dalam 36-48 jam.

Walaubagaimanapun ia menyebabkan kesan sampingan, seperti cirit-birit dan muntah-muntah, yang menghadkan penggunaannya dalam sesetengah pesakit.

Kortikosteroid, yang boleh disuntik terus ke dalam sendi atau diambil secara lisan, boleh mengurangkan keradangan.

Dalam kes gout berulang atau kronik, rawatan harian menggunakan colchicine boleh mencegah serangan masa depan, tetapi ia tidak boleh menghalang kerosakan sendi yang disebabkan oleh asid urik.

Atas sebab ini, dadah yang merendahkan asid urik darah, contohnya allopurinol, probenecid atau sulfinpyrazone, sangat berkesan terhadap serangan berulang dan kerosakan sendi. Antara ubat-ubatan ini, allopurinol adalah yang paling kerap digunakan.

Salah satu faedah lain ubat-ubatan ini adalah bahawa mereka tidak memerlukan perubahan besar dalam diet. Satu lagi ubat, febuxostat boleh diambil yang bukan allopurinol dan ia menyebabkan kesan sampingan atau jika ia tidak berkesan.

Pencegahan merupakan satu bahagian sama penting daripada rawatan gout. Adalah penting untuk mengekalkan berat badan yang sihat, mengelakkan tekanan darah tinggi dan minum sekurang-kurangnya tiga liter cecair (sebaik-baiknya air) setiap hari untuk mengelakkan sawan.

Krisis boleh dielakkan dengan mengurangkan penggunaan pelbagai produk: minuman yang menyebabkan dehidrasi, seperti alkohol (bir, wain, dan lain-lain.), kopi, teh dan koko; protein haiwan seperti makanan laut, hati, buah pinggang, jantung, hempedal, roti manis, ekstrak daging dan jus daging; sayur-sayuran seperti bayam dan kacang.

Diagnosis dan rawatan awal sebenarnya lebih penting kerana ia tidak mustahil untuk menghapuskan gout, mencegah kerosakan sendi dan menjalani kehidupan yang normal.

Bila anda diserang penyakit gout sudah tentu perit kesakitannya akan menyebabkan anda mengeletar menahannya.

Kalau setakat kita bergerak baru terasa kesakitannya masih boleh di tahan, namun jika ia tetap berdenyut-denyut untuk satu masa yang panjang ia amat menyeksakan.

Antara petua lama yang boleh diamalkan ialah dengan mengambil sekitar 20 biji buah ceri setiap hari. Jika tidak dapat ceri yang segar anda bolehlah mengambilnya yang didalam tin atau jus ceri atau ceri yang telah dibekukan.

Sebagai pilihan lain anda boleh juga mengambil buah strawberry, blackcurrants (anggur hitam), cranberries dan raspberries yang memberikan efek yang hampir sama namun perlu diambil pada kadar yang lebih berbanding ceri biasa.

Untuk membantu mengurangkan kesakitan terutama dibahagian sendi, anda bolehlah mengamalkan mengambil pil minyak ikan setiap hari. Minyak ikan mengandungi anti radang yang baik untuk kesakitan sendi.

Dos yang di cadangkan ialah 6000mg setiap hari dan perlu diingatkan bahawa ia mestilah minyak ikan (fish oil) bukan minyak hati ikan (fish liver).

Amalkan meminum air bersih yang banyak setiap hari iaitu sekurang-kurangnya 8 gelas 250ml sehari. Air akan menjadi pelincir yang baik untuk mengeluarkan asid urik berlebihan didalam darah.

Ia juga membantu anda mengelak dari penyakit batu karang yang seringkali menyerang mereka yang mengalami penyakit gout.

Minuman herba seperti teh hijau juga amat membantu dalam mengatasi masalah penyakit gout. Begitu juga menurunkan berat badan akan memberikan kebaikan dan kelebihan dalam mengurangkan kesan kesakitan penyakit gout.

BACA INI JUGA: Herba Penawar Mujarab Penyakit Gout

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. Bila usia semakin meningkat, mmg perlu prihatin terhadap kesihatan ni.

    ReplyDelete
  2. Side husband Mrs. A kebanyakkannya menghidap penyakit gout.
    Memang depa montel-montel pun ooopssss!!!

    ReplyDelete
  3. Informasi bermanfaat. Moga pesakit gout dapat mempraktikannya

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon