Wednesday, October 14, 2015

5 Tajuk Berita Akhbar Paling Menggemparkan Dunia


Dibawah ini merupakan 5 tajuk berita yang dianggap mustahil tetapi akhirnya benar-benar berlaku diseluruh dunia.

Misalnya, apabila tersebar berita Titanic tenggelam, dengan segera akhbar-akhbar melaporkan seolah-olah tiada malapetaka buruk yang berlaku kepada kapal yang membawa 2,300 penumpang itu.

The Daily Mirror dengan yakin melaporkan, "semua penumpang selamat" dan Daily Mail pula "tiada sesiapa yang hilang". Tetapi?

Titanic Tenggelam
1912

Titanic Tenggelam

Laporan New York Times "Titanic karam setelah 4 jam melanggar bongkah ais" akhirnya menjadi sejarah apabila tragedi yang dilaporkan itu menjadi berita paling menggemparkan dunia sehingga ke hari ini.

Laporan itu menunjukkan bahawa wartawan yang melaporkan berita mestilah sedar hakikat bahawa sesuatu kejadian yang dianggap mustahil merupakan berita bernilai tinggi yang ingin diketahui pembaca.

Berita susulan pada hari-hari berikutnya menunjukkan Titanic karam ketika bergerak pada kelajuan 22 knot dalam pelayaran sulung dari Southampton ke New York.

Hitler Mati
2 Mei 1945

Hitler Mati

The News Chronicle (sekarang Daily Mail) menerbitkan tajuk paling berani yang mendakwa "Hitler Mati" di muka hadapannya.

Semasa perang dunia ke 2 Hitler dianggap seperior dan ramai yang tidak yakin dengan berita yang dilaporkan The News Chronicle.

Bagaimanapun, keberanian The News Chronicle berbaloi kerana walaupun Hitler sebenarnya tidak terbunuh dalam serangan udara itu tetapi berita Hitler maut itu kemudiannya benar-benar menjadi kenyataan.

Seluruh dunia dikejutkan dengan kematian Hitler bukan di bom tentera bersekutu tetapi membunuh diri di sebuah bilik bawah tanah di Chancery Berlin bersama kekasihnya, Eva Braun yang menjadi perempuan simpanannya pada 30 April 1945.

Perang Dunia Ke 2 Berakhir
8 Mei 1945

Perang Dunia Ke 2 Berakhir

Daily Mail menyiarkan tajuk utamanya "Perang dunia ke-2 telah berakhir". Tajuk berita itu menjadi petanda berakhirnya perang dunia ke-2 yang membawa kekalahan teruk pihak Nazi dan Jerman.

Selepas itu dunia berusaha mengelakkan dari berlakunya perang dunia ke-3. Malangnya Amerika bertindak sendirian kononnya menjadi polis dunia cuba mengajar negara-negara yang cuba menentangnya.

Kennedy Ditembak
22 November 1963

Kennedy Ditembak

Chicago Tribune telah melaporkan berita paling menggemparkan dunia "Kennedy Ditembak". Presiden ke-35 Amerika Syarikat John F. Kennedy ditembak mati di Dallas, Texas. Lima tahun kemudian, saudaranya, Robert Kennedy mati ditembak di Hotel Los Angeles.

Martin Luther King Mati Ditembak
4 April 1968

Martin Luther King Mati Ditembak

Antara berita paling menggemparkan dunia pernah dilaporkan Daily News ialah mengenai pembunuhan Martin Luther King Jr, 39.

Tokoh kontroversi ini yang memiliki Ph.D dalam bidang teknologi dari Universiti Boston1955 dan pemenang anugerah Nobel Keamanan 1963 rancak menjalankan kempen menentang Perang Vietnam tajaan Amerika.

Akibat tidak disenangi, tokoh kulit hitam yang hebat berpidato itu ditembak mati di lobi Lorraine Motel, Memphis, Tennesse.

Pidato beliau yang sangat terkenal bertajuk, "Saya memiliki sebuah impian.." disampaikan di Washington D.C pada 28 ogos 1963 menyebabkan nama Martin Luther King semakin terkenal.

Pembunuhan beliau menyebabkan banyak rusuhan meletus di beberapa buah bandar raya diseluruh Amerika Syarikat.

BACA INI JUGA: Misteri Pembunuh Suami Muncul Dalam Mimpi Isteri

Sumber: Bernama548

2 comments

  1. Rasanya derma 2.6B pun patut ada dalam senarai...hehe

    ReplyDelete
  2. Mmg berita2 yg diingati kebanyakkan kita di seluruh dunia...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon