Apr 17, 2015

Nasihat Iblis Kepada Nabi Nuh

Diantara manusia yang mendapat umur yang sangat panjang di dunia ini adalah Nabi Nuh a.s. Al-Qur'an menyatakan bahawa Nabi Nuh a.s. pernah hidup disekitar kaumnya selama sembilan ratus lima puluh tahun.

Iblis dan Nabi Nuh
Gambar hiasan.

Selama masa itu, Nabi Nuh a.s. telah menyeru mereka pada jalan Allah SWT, namun hanya sedikit dari mereka yang mengikuti ajarannya.

Melihat kaumnya yang sengaja mengingkari ajarannya, malah sering menggangu dakwah kepada mereka, Nabi Nuh a.s. memohon kepada Allah SWT agar ditimpakan bencana kepada mereka.

Allah SWT mengabulkan permintaannya. Nabi Nuh a.s. diperintahkan untuk membuat kapal besar yang boleh memuatkan semua jenis makhluk bernyawa kerana Allah akan menurunkan hujan yang sangat lebat dan mengalirkan banjir besar sehingga tidak ada satu pun dari mereka yang kafir akan tertinggal.

Tiba waktu yang ditentukan, bersama pengikut dan segenap pasangan makhluk melata lain, Nabi Nuh a.s. pun naik keatas kapal. Hujan pun mulai turun membasahi bumi.

Nabi Nuh a.s. memerhatikan satu persatu mereka yang hadir ke atas kapal dan tiba-tiba matanya terpandang seorang lelaki tua yang tidak dikenalinya.

"Siapa kamu?" tanya Nabi Nuh a.s.

"Aku Iblis," jawabnya.

"Mengapa engkau mahu ikut serta bersama kami?" tanya Nabi Nuh a.s.

"Aku bukan mahu mengikuti kapalmu dan ingin selamat bersamamu. Aku hanya ingin mengganggu hati para pengikutmu. Biarlah tubuh mereka bersamamu, asal hati mereka bersamaku," jawab Iblis berterus-terang.

Iblis memang tidak pernah menyembunyikan niat jahatnya untuk mencelakakan manusia sejak zaman Adam sehinggalah ke hari kiamat.

"Keluarlah dari kapalku wahai musuh Allah!" kata Nabi Nuh a.s.

Iblis tidak menjawab sama ada mahu keluar atau terus kekal didalam kapal Nabi Nuh a.s.

Sebelum Nabi Nuh a.s. Allah SWT juga pernah mengusirnya keluar dari syurga, tetapi Iblis masih juga membangkang perintah Allah dan terus menggoda Adam sehingga berjaya.

Iblis hanya berkata, "Wahai Nuh, aku menyimpan lima strategi, dengannya aku boleh mencelakakan umat manusia. Aku akan sebutkan padamu yang tiga, tetapi aku akan menyembunyikan darimu dua yang lain."

Allah SWT kemudian mewahyukan pada Nabi Nuh a.s. agar tidak usah mendengarkan yang tiga, tetapi dengar saja dua yang cuba disembunyikn Iblis.

"Aku tidak berminat mendengar tiga strategi yang engkau ingin sebutkan itu. Tapi sebutlah dua strategi yang engkau sembunyikan dariku," jawab Nabi Nuh a.s.

Iblis berkata, "Wahai Nuh, aku akan berusaha membinasakan manusia dengan dua cara; pertama, dengan cara menanamkan sifat dengki dalam hati mereka, dan kedua; dengan cara menanamkan sifat nafsu dalam jiwa mereka. Kerana dengki maka aku dilaknat oleh Allah SWT dan dijadikannya sebagai syaitan yang terkutuk. Dan kerana nafsu maka Adam menghalalkan segala makanan di syurga sehingga dia dikeluarkan dari dalamnya. Dengan dua sifat ini, kami semua dikeluarkan dari syurga."

Setelah kapal Nabi Nuh a.s. mendarat bersama semua penumpangnya, tiba-tiba Iblis datang lagi menghampirinya.

Dengan suara yang amat merdu dia berkata kepada Nabi Nuh a.s., "Aku sangat berterima kasih padamu, lebih dari semua makhluk yang ada dimuka bumi ini."

"Permohonanmu agar orang-orang kafir itu dicelakakan telah dikabulkan oleh Allah SWT. Dengan cara itu bererti engkau telah meringankan bebanku," kata Iblis.

"Wahai Nuh, jangan sekali-kali engkau berasa dengki kerana ia telah menghantarku pada keadaan seperti ini. Dan jangan sekali-kali engkau menuruti nafsu, kerana ia telah menghantar Adam seperti yang dialaminya."

Itulah nasihat Iblis kepada Nabi Nuh a.s. sebelum berlalu pergi daripada kapal itu.

BACA INI JUGA: Misteri Kitab Iblis, Codex Gigas!

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

Dengki dan nafsu...itulah kehidupan manusia zaman sekarang. Ya Allah...semoga kita semua dilindungi hendaknya

Menjadi peringatan buat kita semua.. t kasih atas perkongsian ini SP

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon