Wednesday, March 11, 2015

10 Individu Paling Kaya Di Dunia Tahun 2015


Laman web rasmi Forbes telah pun mengemaskini senarai manusia paling kaya di dunia bagi tahun 2015. Walaupun terdapat banyak nama baru yang memecah masuk ke dalam senarai elit ini, tetapi kedudukan Bill Gates di tempat pertama masih tidak tergugat.

10. Liliane Bettencourt

Liliane Bettencourt

Produk kecantikan L’Oreal yang dimulakan oleh bapanya mendatangkan kemewahan berterusan kepada Liliane Bettencourt sehingga ke hari ini. Pada tahun ini kekayaan yang diperoleh oleh beliau adalah sebanyak USD $40.1 billion.

9. Jim Walton

Jim Walton

Dengan kekayaan mencecah USD $40.6 billion, Jim Walton diiktiraf sebagai manusia nombor 9 paling kaya di dunia pada tahun 2015 dengan sumber kekayaan datangnya daripada perniagaan Wal-Mart yang dimulakan oleh bapanya.

8. Christy Walton

Christy Walton

Christy Walton merupakan isteri kepada seorang lagi pewaris empayar Wal-Mart iaitu John Walton yang meninggal dunia pada tahun 2015. Kekayaan yang diwarisi beliau dinilai pada jumlah USD $41.7 billion dan ia meletakkannya pada kedudukan ke 8 manusia paling kaya di dunia.

6. David & Charles Koch

David & Charles Koch

Sebenarnya mereka berdua menduduki tempat ke-7 dan ke-6 dengan masing-masing mempunyai kekayaan sekitar USD $42.9 billion setiap seorang. Sumber kekayaan mereka berdua melalui syarikat Koch Industries yang terlibat dalam industri minyak dan gas.

5. Larry Ellison

Larry Ellison

Melalui syarikat Oracle Corporation yang memfokuskan kepada pembangunan perisian, Larry Ellison memperoleh kekayaan sekitar USD $50 billion pada tahun ini dan merupakan antara pengasas kepada pembangunan teknologi-teknologi hebat di lembah silikon.

4. Amancio Ortega

Amancio Ortega

Kegilaan kepada industri fesyen menjadikan Amancio Ortega manusia ke-4 terkaya dunia dengan kekayaan menjangkau sehingga USD $66.4 billion. Syarikat beliau yang dikenali serata dunia ialah ZARA.

3. Warren Buffet

Warren Buffet

Dengan kebijaksaan dalam pelaburan, beliau diiktiraf sebagai pelabur paling berjaya pada abad ke-20 dan sangat tepat apabila beliau menduduki tangga ke-3 sebagai manusia terkaya dunia pada tahun 2015. Kami juga pernah kongsikan nasihat pelaburan daripada Warren Buffet yang anda boleh baca di sini.

2. Carlos Slim Helu

Carlos Slim Helu

Memperoleh kekayaan melalui penglibatan dalam perniagaan teknologi dan telekomunikasi, Carlos Slim Helu berjaya menjana pendapatan sehingga USD 76.4 billion seterusnya berada dibelakang Bill Gates sebagai manusia kedua terkaya pada waktu ini.

1. Bill Gates

Bill Gates

Walaupun tidak lagi mengendalikan Microsoft, Bill Gates masih lagi mendapat kemewahan hasil perniagaan perisian yang dimulakan olehnya sendiri. Dinilai sebanyak USD $79.3 billion, ianya meletakkan Bill Gates pada kedudukan tertinggi manusia paling kaya sebanyak 16 kali sepanjang hidupnya.

BACA INI JUGA: 10 Individu Paling Kaya Di Malaysia 2015

Sumber: Thevocket.com

2 comments

  1. Mcm mana agaknya perasaan dan pemikiran org2 kaya mcm diaorg ni agaknya kan...

    ReplyDelete
  2. Bill Gates memang selalu berada di tempat petama

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon