Dec 11, 2014

Kenali Generasi Baby Boomers, Generasi X dan Generasi Y Di Malaysia

Di Malaysia, kita mempunyai tiga golongan terpenting iaitu Generasi Baby Boomers, Generasi x dan Generasi Y.

Generasi Baby Boomers, Generasi X dan Generasi Y

Generasi Baby Boomers

Golongan Baby Boomers boleh dikategorikan mereka yang hidup semasa perang dan selepas perang. Golongan ini adalah satu golongan yang dilahirkan semasa keadaan susah. Disebabkan itulah golongan ini mempunyai semangat patriotik yang sangat kuat.

Cara hidup mereka juga berbeza. Mereka boleh bergaul dengan pelbagai bangsa. Bagi mereka, tiada perbezaan bangsa. Semuanya adalah 1Malaysia.

Selain itu juga, mereka lebih gemar membaca dan mempelajari sesuatu yang baru. Mereka juga lebih teliti dalam apa yang mereka lakukan. Semangat mereka untuk mencari ilmu sangat hebat. Sukar dilawan oleh generasi sekarang.

Generasi X

Generasi X pula boleh dikategorikan sebagai mereka yang lahir selepas era peperangan. Kelahiran antara 1970 hingga 1990an.

Generasi ini masih lagi mengenali generasi lama namun semangat patriotik mereka tidak setebal golongan Baby Boomers. Ini kerana mereka lahir pada zaman negara sedang membangun.

Golongan inilah yang mula-mula kenal dengan teknologi tetapi tidak semua dapat memahami dan tahu menggunakan teknologi moden. Generasi X ini juga masih kenal dengan waris-waris, sepupu sepapat dan ahli keluarga yang jauh tetapi tidak sepenuhnya.

Generasi Y

Generasi Y, golongan ini lahir pada zaman negara sudah moden. Golongan ini dikenali sebagai 'generasi milenium'. Mereka membesar dengan gajet-gajet baru. Ada juga yang mengatakan generasi ini sebagai generasi yang manja.

Mereka telah dihidangkan dengan semua benda, bagai lahir atas talam emas. Semangat patriotik golongan ini semakin berkurangan. Hanya segelintir sahaja yang memahami konsep sayangkan negara.

Mereka juga tidak suka mencampuri urusan politik. Generasi Y tidak suka memikirkan sesuatu perkara yang berat.

Apa yang ingin disampaikan disini ialah, setelah berakhirnya golongan Baby Boomers, mungkin anak-anak dan cucu mereka sudah tidak mengenali tokoh-tokoh dan pahlawan negara.

Ramai juga waris-waris dan saudara yang mereka tidak kenal. Jika dilihat sekarang ini pun, walaupun golongan ini masih lagi bernafas, semangat patritik, semangat persaudaraan sudah semakin terhakis.

Adakah perbezaan generasi ini akan menguburkan nama-nama pahlawan negara dalam lipatan sejarah?

Adakah dengan perginya generasi-generasi terdahulu akan menghilangkan kemeriahan Hari Raya atau 'balik kampung'?

Adakah setelah mereka menutup mata, ukhuwah dengan sanak-saudara mula dilupakan?

Segala yang kita kecapi sekarang bukanlah tersedia dengan begitu sahaja tetapi ia merupakan pengorbanan nyawa golongan Baby Boomers terdahulu. Hargailah perjuangan mereka.

Kita doakan semoga tanah air tercinta kita, Malaysia, akan bertambah maju dan aman sentosa.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

5 comments

Saya dikategorikan sebagai antara batch terawal generasi x... x man yeah... \m/.. :D

Gen X...patutlah merangkak2 dgn teknologi sekarang ni...huhu

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon