Tuesday, November 11, 2014

10 Buah-buahan Paling Mahal Di Dunia


Berapakah harga buah termahal yang pernah anda lihat? Jom lihat 10 jenis buah yang dikategorikan sebagai buah yang paling mahal.

1. Yubari King Melons

Yubari King Melons

Dianggap buah diraja kerana rasanya yang manis dan sempurna. Buah ini hasil kacukan dua jenis tembikai eksotik dari daerah Yubari, Jepun. Dari buah kampung, kini tembikai Yubari King diiktiraf di peringkat antarabangsa sehingga pernah dilelong pada harga USD23,000 (RM74,266).

2. Anggur Ruby Roman

Anggur Ruby Roman

Saiz buahnya yang besar berbanding anggur biasa dan pernah dilelong pada harga USD6,400 (RM20,665) segugus, iaitu kira-kira 25 biji anggur.

3. Densuke Black Watermelon

Densuke Black Watermelon

Keunikan tembikai ini adalah kerana kulitnya yang berwarna hitam. Buah ini hanya dijual di Hokkaido, Jepun dengan harga USD 6,100 (RM20,342) sebiji.

4. Mangga Taiyo No Tamago

Mangga Taiyo No Tamago

Sepasang mangga ditanam di selatan Jepun yang dijual dalam acara lelongan USD3,000 (RM9,687). Dianggap “Egg of Sun”, diterbangkan dari Miyazaki jauh di selatan Jepun ke Fukuoka untuk dijual.

Untuk layak dipanggil sebagai “Taiyo No Tamago”, berat setiap buah mesti sekurang-kurangnya 350 gram (12 oz) dan mempunyai kandungan gula yang tinggi, menurut Persekutuan Ekonomi Pertanian Miyazaki.

5. Nenas Alaska

Alaska Pineapple

Boleh ke nenas tumbuh di Alaska? Sebenarnya, nenas ini dianggap mahal dan ‘rare’ kerana kos menghasilkannya yang luar biasa. Ia perlu ditanam di bawah timbunan jerami untuk menikmati keenakannya. Harga sebiji ialah USD1,600 (RM5,166)

6. Square Watermelon

Square Watermelon

Mungkin tidak semahal Densuke Black Melon namun harga bagi sebiji tembikai petak ini berharga USD212 (RM685). Masih dianggap mahal juga untuk sebiji tembikai!

7. Strawberi Sembikiya

Strawberi Sembikiya

Saiz buah yang dianggap sempurna bagi setiap dozen dan jarang didapati dijual pada harga USD85 (RM275).

8. Dekopon Citrus

Dekopon Citrus

Dihasilkan secara hibrid antara limau Kiyomi dan Ponkan pada tahun 1972. Buah oren bersaiz besar, sangat manis dan tidak berbiji ini dijual pada harga USD79 (RM255) bagi setengah dozen.

9. Epal Sekai-ichi

Epal Sekai-ichi

Rasanya manis dan disaluti madu menjadikan buah epal ini berada di kategori premium dan dijual pada harga USD21 (RM67) sebiji.

10. Budha Shape Pear

Budha Shape Pear

Buah pir yang menyerupai patung mini Buddha yang dijual pada harga USD9 (RM29) sebiji.

BACA INI JUGA: Percayakah Anda Buah Tembikai Berharga RM47,000?

Sumber: Mynewshub.cc

4 comments

  1. byk yg mahal dr jepun . itu maknanya teknologi pertanian mrk hebat ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan sepatutnya kita contohi di Malaysia kan..

      Delete
  2. Harga tu buat penyakit je utk org2 mcm saya ni.. sakit poket hehee.. :D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon