Monday, October 06, 2014

Bunuh Diri Kerana Sekeping Gambar Menyedihkan!


Gambar ini telah memenangi Hadiah Pulitzer pada tahun 1994, dirakam oleh seorang jurugambar bernama Kevin Carter. Malang sekali, gambar tersebut telah menghantui hidup beliau sehingga akhirnya bertindak membunuh diri.

Kevin Carter Controversy Picture
Gambar kontroversi.

Kevin merupakan salah seorang jurugambar terbaik dunia, berasal dari Johanesburg, Afrika Selatan.

Kisahnya bermula pada bulan Mac 1993, lelaki bujang ini telah mengikuti rombongan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) ke Sudan untuk membuat liputan tentang masalah kebuluran yang meragut banyak nyawa di negara itu.

Sebaik tiba di perkampungan Ayor, Kevin tanpa membuang masa mula mengambil gambar mangsa-mangsa kebuluran. Ketika itu perhatian lensanya tiba-tiba teralih pada seorang kanak-kanak perempuan yang sedang duduk mencangkung di atas tanah tanpa berpakaian, tidak jauh darinya.

Budak itu kelihatan sangat kurus sehingga menampakkan tulang-tulangnya yang membonjol keluar.

Si kecil itu menundukkan kepala ke tanah dan memejamkan mata. Cuba melepaskan lelah kerana sudah tidak berdaya untuk meneruskan perjalanan ke pusat bantuan makanan.

Dia nampak sangat lemah dan sesekali rengekan suaranya kedengaran kerana berasa terlalu letih dan kelaparan.

Lebih kurang 10 meter, tidak jauh daripada kanak-kanak itu, seekor burung hering pemakan bangkai sedang berdiri memerhati. Seolah-olah menunggu peluang untuk menyambar dan meratah tubuh kering gadis tersebut.

Carter cuba menghampiri kedua-duanya dengan perlahan-lahan, lalu merakam situasi berkenaan. Saat inilah bagaimana foto tersebut menjadi terkenal.

Selesai mengambil gambar, burung pembangkai itu tetap tidak mahu berganjak walaupun telah dihalau beberapa kali. Oleh kerana sudah kesuntukan masa, Kevin segera berlalu pergi dari tempat tersebut.

Kevin Carter
Kevin sangat menggilai kamera.

Sekembalinya ke tanah air, Kevin menjual gambar berkenaan kepada sebuah akhbar, The New York Times. Ia kemudiannya disiarkan dalam akhbar yang sama pada 24 Mac 1993.

Sejurus selepas gambar itu tersiar, satu perkara yang tidak diduga berlaku. Pada hari itu, pejabat akhbar tersebut tidak putus-putus menerima panggilan telefon daripada pembaca.

Ramai pembaca bertanya, bagaimana nasib kanak-kanak perempuan itu? Apa yang terjadi kepadanya? Adakah dia selamat dari dimakan oleh burung hering atau bagaimana?

Dan jawapan daripada pihak akhbar, kanak-kanak tersebut telah berjaya sampai ke pusat bekalan makanan. Akan tetapi, tiada siapa mengetahui nasibnya selepas itu, termasuklah Kevin sendiri.

Setahun kemudian, iaitu pada 2 April 1994, Kevin mendapat panggilan telefon daripada pengarang berita The New York Times bahawa gambarnya telah terpilih sebagai pemenang utama fotografi Hadiah Pulitzer.

Pada 23 Mei 1994, Kevin menerima anugerah tersebut dalam sebuah majlis gilang-gemilang yang berlangsung di Universiti Columbia, Amerika Syarikat.

Selepas majlis selesai, perdebatan dan rasa ingin tahu orang ramai tentang gambar tersebut masih lagi belum reda. Malah, pembaca tidak berhenti daripada mempersoalkan kenapa Kevin tidak cuba membantu gadis dalam gambar itu.

Bukankah lebih baik jika dia membawa kanak-kanak yang tidak berdaya itu ke pusat bekalan makanan dengan selamat?

Menurut Kevin, dia bukannya sengaja meninggalkan gadis itu bersendirian ditempatnya, tapi kerana terpaksa. Ini kerana pada waktu itu, terdapat larangan untuk tidak menyentuh pelarian bagi mengelakkan daripada terkena jangkitan penyakit berbahaya.

Kevin-Carter-in-Alexander-township
Kevin ketika konflik.

Dan seperti dijangka, penjelasan Kevin tidak berjaya menjernihkan keadaan. Malah bertambah teruk apabila pelbagai pihak terus-menerus mengecam Kevin sebagai individu yang hanya mementingkan profesional melebihi nilai kemanusiaan.

Kecaman melampau yang dilemparkan kepada Kevin menyebabkan dia hidup dalam keadaan murung dan tertekan. Akibat tidak dapat menanggung perasaan bersalah, dia akhirnya membunuh diri.

Pada 27 Julai 1994, dua bulan selepas menerima anugerah, dunia kewartawanan dikejutkan dengan kematian Kevin. Kevin membunuh diri dengan menyalurkan asap dari ekzos ke dalam keretanya menggunakan paip hos.

Sambil mendengar 'walkman', dia merehatkan diri ke kerusi kereta dan disahkan meninggal dunia akibat terhidu gas karbon monoksida.

Disisi mayat Kevin terdapat sekeping nota yang ditinggalkannya. Nota itu bertulis, "Saya benar-benar minta maaf. Kesakitan hidup mengatasi kegembiraan yang tidak pernah wujud. Saya tertekan... Tanpa telefon... Duit sewa... Duit untuk membantu kanak-kanak... Hutang... Duit!!! Saya dihantui memori menakutkan tentang kematian, mayat, kemarahan, kesakitan... Kanak-kanak yang kebuluran dan luka. Orang yang gembira apabila melakukan kerosakan, biasanya polis, si pembunuh... Saya teringin mengikuti Ken, itu pun kalau saya bernasib baik."

Kevin Carter [2]
Kevin Carter.

Ken atau nama sebenarnya, Ken Oosterbroek merupakan sahabat baik Kevin. Ken Terbunuh di Tokoza, Johannesburg, selepas ditembak dengan tidak sengaja semasa merakamkan gambar pertempuran dikalangan pemberontak di bandar tersebut.

Kejadian itu berlaku beberapa hari sebelum Kevin membunuh diri pada usia 33 tahun.

BACA INI JUGA: Seni Ciuman Suami Untuk Merangsang Isteri

-SENTIASAPANAS.COM

5 comments

  1. Pasti beliau tertekan dgn gambar tu.. pasti juga teringat2 ttg keadaan kanak2 tersebut & menyalahkan dirinya sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seluruh dunia memberikan tekanan yang tidak tertanggung, kasihan kan..

      Delete
  2. Tiadanya pegangan agama, tekanan yg teruk pasti akan membawa kpd jalan penyelesaian yg mudah....iaitu mati!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruk sebenarnya apabila ditekan sebegitu hebat, seluruh dunia mengutuk tanpa usul periksa..

      Delete
  3. Sebab rasa bersalah dia bunuh diri.. hmm kesian sgt..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon