Sunday, September 07, 2014

Mesin-mesin Vending Yang Sangat Unik


Info Unik Dunia. Mesin Vending atau Vending Machine adalah mesin yang mengeluarkan pelbagai makanan atau barang segera melalui mesin. Berikut merupakan mesin-mesin vending di seluruh dunia yang sangat unik.

Kedai Zoom

ZoomShop Vending Machine

Zoom systems ialah sebuah syarikat yang bertanggungjawab tentang konsep jualan runcit. Malahan ia telah memasang sebanyak 780 buah mesin vending yang dipanggil ZoomShop dipelbagai tempat seperti di lapangan terbang, pusat membeli-belah serta banyak lagi lokasi lain di sekitar Amerika Syarikat dan juga di Jepun.

Ada juga mesin vending ini yang menyediakan khidmat jualan seperti kamera digital, pemain muzik mudah alih, komputer dan aksesori telefon bimbit.

Smart Vendor

Smart Vendor Vending Machine

Walaupun mesin ini sebuah mesin vending kereta tetapi ia bukanlah mengeluarkan kereta secara terus. Sebaliknya, mesin ini digunakan sebagai satu cara untuk mempromosikan kereta jenis Smart Car.

Jadi apa yang mesin vending ini lakukan ialah, ia akan memberikan pengguna pamplet-pamplet tentang model-model baru kereta tersebut, dealer yang menggunakan informasi tentang kereta tersebut serta pelbagai lagi informasi penting tentang kereta yang ada di pasaran.

Mengeluarkan Basikal

Post & Dekker Vending Machine

Menyewa basikal kini menjadi semakin unik. Sistem ini telah berjaya dikembangkan oleh sebuah agensi iaitu Springtime dan konsultannya, Post & Dekker dan mesin vending ini boleh ditemui di Amsterdam, Belanda.

Sistem pinjaman basikal ini membolehkan hanya satu cara sahaja bagi para pengguna boleh meminjam basikal dan boleh meletakkan basikal itu dimana sahaja.

Malahan basikal ini telah dilengkapi dengan chip RFID yang membolehkan ianya dikesan semula jika peminjam gagal atau 'terlupa' untuk memulangkannya.

Mesin Vending Kasut

Onitsuka Tiger Vending Machine

Pada bulan April 2008, Onitsuka Tiger sebuah syarikat kostum kasut yang ternama di Jepun telah cuba untuk menjadikan mesin vending sebagai mesin vending pertama yang boleh menawarkan kasut berdekatan dengan Jalan Carnaby di London.

Mesin ini dipenuhi dengan kasut-kasut tenis jenis Mexico 66. Malahan model kasut ini disediakan dalam 6 saiz yang berbeza.

Mesin ini akan membuat kasut itu sendiri yang mengandungi kira-kira 100 seksyen berbeza di hadapan para pembelinya.

Malahan, mesin vending kasut itu kini boleh ditemui di kebanyakan lokasi di England.

Mesin Vending Pizza

Wonder Pizza Vending Machine

Syarikat Wonder Pizza sedang mengembangkan satu mesin vending yang dapat membuat dan menyiapkan sekeping pizza berukuran 9 inci dalam tempoh dibawah 2 minit sahaja.

Mesin Vending Sushi

Sushi Vending Machine

Mesin vending ini boleh ditemui di Ferry, Jepun. Ferry ialah sebuah kawasan yang biasanya menyediakan makanan-makanan yang dibekalkan melalui mesin-mesin vending. Biasanya makanan-makanan yang dibeli oleh pembeli akan diterima dalam bentuk sejukbeku yang memerlukan mereka memanaskannya dalam ketuhar gelombang mikro dalam tempoh kurang dari 3 minit.

Mesin Vending Menjual Buku

Books Vending Machine

Mesin vending ini boleh ditemui dilapangan terbang Gatwick, London.

Mesin Vending Menjual Alat Permainan

Toys Vending Machine

Sebuah lagi hasil ciptaan dari Jepun yang menjual permainan didalamnya.

Hey Buddy!

Hey Buddy! Vending Machine

Mesin vending yang telah dibina oleh Carlotta Lennox pada tahun 1998 ini adalah sebuah mesin yang berkaitan dengan haiwan peliharaan dan nampaknya perniagaan ini telah berjaya mencapai kejayaan.

Mesin ini membekalkan keperluan seperti permainan haiwan selain keperluan lain haiwan peliharaan seperti pemegang anjing, makanan untuk haiwan peliharaan malahan snek untuk haiwan.

Kebanyakan mesin ini boleh ditemui di tempat-tempat yang membenarkan haiwan peliharaan dibawa seperti taman-taman, klinik-klinik veterinar dan juga pusat penjagaan haiwan peliharaan.

-Sentiasapanas.com

3 comments

  1. Wahh menarik ni... mcm2 ada.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau la di Malaysia ni machine apa je yg ada..

      Delete
  2. Kalau ada kat Malaysia macam ni bagus juga...karipap pun aku balon dalam mesin tu...setel he3

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon