Aug 2, 2014

Robot Exoskeleton, Tentera Ironman Masa Depan!

Baru-baru ini, beberapa orang penyelidik Universiti Harvard telah mencipta sejenis robot yang diberi nama Exoskeleton.

Exoskeleton Robot

Penciptaan ini dibuat dengan kerjasama Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat. Sekali pandang, alat ini tidak ubah seperti robot Ironman.

Penciptaan peralatan ini sebenarnya untuk kegunaan ketenteraan. Ia berfungsi untuk membolehkan askar mengangkat beban yang lebih berat daripada kemampuan mereka.

Dalam satu kajian yang dilakukan, pihak tentera mendapati Exoskeleton boleh menjadi alat sokongan berkeupayaan tinggi yang sangat diperlukan terutamanya dalam merangsang perkembangan individu.

Exoskeleton Robot [2]

Exoskeleton diperbuat daripada logam keras dengan plastik. Struktur bahannya membuatkan ia kelihatan seperti jentera yang rumit dan berat.

Selepas melalui proses ujian pelbagai fungsi, robot yang dicipta untuk kegunaan tentera ini sangat berguna dalam operasi ketenteraan.

Robot ini mampu membantu seseorang askar bergerak dalam keadaan membawa senjata yang berat. Robot Exoskeleton ini membolehkan askar bergerak dengan cepat di medan pertempuran.

Exoskeleton Robot [3]

Selain itu, aplikasi sut yang dibina khusus ini juga mampu meningkatkan prestasi atlet dalam sesuatu sukan.

Setakat ini, para saintis percaya, robot ini juga mampu diaplikasikan dalam bidang perubatan terutamanya untuk membantu memulihkan kecederaan otot dan lain-lain lagi.

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon