Friday, August 08, 2014

McDonald’s Kesal Boikot Rakyat Malaysia


McDonald’s Malaysia dalam satu kenyataan media mendakwa, perbuatan memboikot McDonald’s Malaysia tidak adil kerana McDonald Malaysia tidak menyalurkan keuntungan atau yuran francais dari restorannya untuk menyokong mana-mana konflik politik di dunia ini.

Boikot-McDonalds

McDonald’s Malaysia melahirkan kekesalan kerana produk itu menjadi sasaran boikot segelintir rakyat Malaysia sebagai tanda bantahan ke atas kekejaman tentera Israel ke atas rakyat Palestin.

“Kami kecewa McDonald’s Malaysia telah dijadikan sasaran secara tidak adil. Kami menyeru rakyat Malaysia bertenang dan mengelak daripada melakukan tindakan yang boleh memudaratkan mana-mana pihak.

“Kami ingin menyatakan dengan jelas bahawa McDonald Malaysia tidak menyokong konflik di Timur Tengah. Seperti semua rakyat Malaysia, kami bersimpati ke atas mangsa-mangsa yang tidak bersalah di Gaza,” kata kenyataan itu hari ini.

Menurut kenyataan itu, McDonald’s Malaysia secara konsisten dan telus berkomunikasi tentang perkara itu kepada umum, tetapi malangnya maklumat itu telah disalah tafsir oleh pihak-pihak tertentu.

Akibatnya, kata kenyataan itu, pekerja McDonald’s Malaysia yang rata-rata mereka rakyat Malaysia kini berhadapan gangguan dan ancaman secara lisan

Dakwa kenyataan itu, beberapa restoran McDonald’s Malaysia turut berhadapan tindakan vandalisme hingga terpaksa dihentikan operasi sementara.

“Realitinya adalah pekerja kami tidak melakukan apa-apa yang salah dan adalah sangat tidak adil mereka menjadi sasaran.

“Marilah kita mengingatkan diri kita bahawa kita adalah rakyat Malaysia dan kami berkongsi matlamat yang sama. Marilah kita terus berdoa untuk keamanan di Gaza,” kata kenyataan itu.

Kempen Boikot McDonalds Berjaya

Boikot-McDonalds [2]

Kempen memboikot rangkaian makanan segera McDonalds di kalangan umat Islam nampaknya berjaya dan menjadi apabila tiada seorang pun orang Islam ditemui dalam premis makanan tersebut.

Hasil pemerhatian di cawangan Jalan Kuari dan Taman Connaught, Cheras mendapati tiada satu pun kelibat umat Islam menjamu selera di McDonalds seperti sebelum-sebelum ini.

Walau bagaimanapun, terdapat segelintir pelanggan yang masih setia mengunjungi dan menjamu selera di situ walaupun usaha boikot giat dijalankan di seluruh negara.

Rata-rata yang masih setia mengunjungi McDonalds ialah masyarakat Cina serta beberapa warga asing dari negara kulit hitam.

Rata-rata pelanggan yang ditemubual enggan diri mereka dikenali, mengatakan mereka tidak mengetahui kempen boikot ini dijalankan dan hanya menikmati makanan di situ seperti biasa, seperti hari-hari lain sebelum ini.

Walaupun masih lagi menjamu selera di situ, seorang pelanggan mengatakan tidak bermaksud dia menyokong tindakan rejim Zionis yang terus-terus menganiaya penduduk Palestin.

Sementara itu, seorang lagi pelanggan yang enggan dikenali mengatakan, dia langsung tidak peduli akan nasib penduduk di sana kerana masih banyak lagi masalah sosial di kalangan masyarakat Malaysia yang masih tidak dapat diselesaikan yang harus lebih diberi perhatian oleh penduduk di sini.

Kempen boikot McDonalds mula menjadi trending di laman-laman sosial sejak Selasa lalu dengan slogan ‘Hari Boikot McD Malaysia!!! Bermula 8 Ogos 2014 jam 7 pagi hingga 7 pagi. Boikot McD bermula Jumaat ini sehingga Zionis Israel seratus peratus keluar dari Palestin’.

Walau pun ianya merupakan pilihan masing-masing sama ada mahu memboikot atau pun tidak, namun tanyalah pada diri anda sendiri, tidakkah anda sampai hati melihat penderitaan penduduk Palestin terutama kanak-kanak dan kaum wanita yang tidak berdosa menjadi mangsa bedilan peluru dan roket tentera Israel?

Jadi untuk menamatkan keangkuhan rejim Zionis ini, kita sebagai rakyat Malaysia haruslah berganding bahu agar segala usaha untuk memboikot produk keluaran Israel atau pun perniagaan yang membantu Israel akan terus berterusan sehingga mereka tidak lagi mampu untuk membeli senjata-senjata hebat yang mengalirkan darah saudara Islam kita di Palestin.

Ini bukan soal keagamaan semata-mata, tapi ini melibatkan soal keprihatinan dan kemanusiaan sejagat!

-Sentiasapanas.com

Sumber: Mynewshub.my

1 comment

  1. Kadang2 terpikir jugak kenapa hanya mcd menjadi mangsa? Kenapa tidak rorok?

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon