Thursday, December 26, 2013

Dome Fuji, Lokasi Paling Sejuk Di Dunia!


Sekumpulan saintis menemukan kawasan paling sejuk di muka Bumi dengan suhu 91.2 darjah Celsius di bawah paras beku, baru-baru ini.

Dome Fuji
Dome Fuji.

Menurut Sunday Times, kawasan ditemukan penyelidik dari Pusat Data Salji dan Ais Amerika itu dikenali sebagai Dome Fuji, yang terletak pada ketinggian 3,779 meter.

Dengan suhu 91.2 darjah Celsius di bawah paras beku, keadaan itu terlalu sejuk sehingga boleh menyebabkan mata, hidung dan paru-paru manusia membeku dalam tempoh beberapa minit.

(Baca: Baju Dalam Paling Sejuk Di Jepun)

Saintis menyatakan, suhu berkenaan adalah 13 darjah Celcius lebih rendah di bawah paras gas karbon dioksida boleh berubah menjadi ais kering.

Para penyelidik menggunakan satelit dan beberapa teknik lain untuk mengukur suhu di Artartika.

Vostok station
Vostok station.

Sebelum ini, Stesen Penyelidikan Vostok di Rusia, dianggap sebagai kawasan paling sejuk di dunia dengan suhu 89.2 darjah Celsius di bawah paras beku yang direkodkan pada musim sejuk tahun 1983.

(Baca: Ulang Tahun Ke 30 Paling Hebat Dalam Sejarah Manusia!)

Kumpulan penyelidik itu percaya, terdapat lokasi lain yang lebih sejuk memandangkan satelit hanya mengukur suhu dalam jarak satu kilometer persegi.

Oymyakon Village
Oymyakon Village.

Awal tahun ini, kampung Oymyakon di Rusia direkodkan kawasan berpenduduk paling sejuk di dunia dengan suhu purata 50 darjah Celsius di bawah paras beku. -AGENSI

1 comment

  1. tgok gambar un dah trasa sejuk..kalau p x tau la...mcm mana :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon