Sunday, November 03, 2013

Umat Islam Ditegah Pergi Berperang Di Syria


Mufti Besar Arab Saudi, Sheikh Abdulaziz al-Sheikh menggesa golongan muda negara itu dan umat Islam, supaya tidak menyertai kumpulan militan menentang kerajaan Syria pimpinan Presiden Bashar al-Assad.

Sheikh Abdulaziz al-Sheikh

“Semua ini adalah salah dan tidak diwajibkan. Konflik di Syria adalah pertelagahan puak dan kita tidak patut pergi ke sana. Saya tidak mencadangkan sesiapa ke negara itu.

“Jika anda pergi ke wilayah yang anda tidak tahu dan tiada pengalaman, anda hanya akan menjadi beban kepada mereka. Apa yang mereka mahu adalah doa anda semua,” katanya yang dipetik akhbar al-Hayat.

Ketika menyampaikan ceramah mengenai ‘masalah penyelewengan dalam kalangan belia’ di sebuah masjid di sini, Sheikh Abdulaziz juga mengkritik pemimpin agama yang menggalakkan rakyat negara itu berperang di Syria.

“Umat Islam hanya perlu takut kepada Allah, tidak wajar menipu warga muda dan mengeksploitasi kelemahan serta ketiadaan pengalaman dengan mengajak mereka pergi berperang.

“Saya meminta ulama menasihati belia negara ini sama seperti mereka menasihati anak lelaki masing-masing,” katanya yang dipetik akhbar tempatan.

Kerajaan Arab Saudi yang menyokong penentangan ke atas Presiden Bashar al-Assad, secara terbuka menggesa kuasa dunia membantu Syria mempertahankan sendiri kedaulatannya.

Bagaimanapun, pada masa sama kerajaan negara itu bimbang jika pejuang yang kembali dari Syria akan bertindak melancarkan perang ke atas pemerintah.

Puak Islam di Arab Saudi, mengecam pemerintahan Assad dan menganggapnya sebagai kafir kerana berfahaman Alawiyyin, sebahagian daripada fahaman puak Syiah.

-REUTERS

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon