Sunday, November 17, 2013

Tahukah Anda Di Mana Terletaknya Jambatan Tertua Di Dunia?


Tahukah Anda? Jambatan Rama, juga dikenali sebagai Jambatan Adam, adalah sepanjang 30 batu (48 km) 103 Sandbanks yang membentuk sambungan semula jadi antara pulau Rameswaram di Tamil Nadu, India dan Mannar di barat laut Sri Lanka.

Jambatan Rama
Jambatan Rama.

Bukti geologi menunjukkan bahawa jambatan itu adalah sisa sambungan bekas tanah antara India dan Sri Lanka.

Walaupun dianggap sebagai simbol penyatu dan keamanan, jambatan ini telah menyebabkan kontroversi antara Hindu, Muslim, ahli politik dan alam sekitar untuk beberapa lama sehinggalah ke hari ini.

Masalah bermula dengan tuntutan penganut Hindu bahawa jambatan itu telah dibina oleh Rama dan tenteranya ketika mereka menyerang Lanka (Sri Lanka) untuk membebaskan Sita, isteri Rama yang telah diculik oleh sepuluh ketua Syaitan Raja Ravana.

Jambatan Rama
Imej satelit Landsat 5 TM pada bulan Februari 1988.

Kemenangan Rama ke atas Ravana masih disambut sehingga hari ini dalam perayaan Dussera dan beliau kembali ke India tiga minggu kemudian sebagai Diwali.

Sebagai bukti, Hindu mengambil petikan dari buku purba Sanskrit epik, Ramayana, yang menggambarkan kehidupan Rama.

Jambatan Rama
Jambatan Rama

Jambatan ini dianggarkan berusia 1,750,000 tahun, sekaligus membuktikan catatan yang tercatat di dalam kitab kuno Ramayana.

Maklumat ini mungkin tidak begitu penting bagi para arkeologi, namun paling tidak boleh membuka gerbang spiritual bagi masyarakat dunia yang ingin mengetahui sejarah berkaitan dengan mitologi India.

Sumber:
http://dairishare.blogspot.com/2013/09/jambatan-paling-tua-di-dunia-berada-di.html

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon