Friday, October 11, 2013

Tahukah Anda Asal-usul Maskot Hijau Android?


Ketika googling internet untuk mencari asal-usul makhluk berwarna hijau ini, tidak banyak sumber yang memiliki jawapan memuaskan.

Android

Tapi, dari sekian banyak, ada sejumlah kecil yang memiliki alasan masuk akal kenapa maskot hijau ini bernama Android dan kenapa bentuknya seperti itu.

Perlu dicatat bahawa semua penjelasan ini bukan merupakan penjelasan rasmi Google, tapi anda dan kita semua layak mengetahuinya. Check it out!

Barangkali pereka maskot Google Android ketika zaman remajanya sangat tergila-gilakan game bertajuk Gauntlet: The Third Encounter.

Gauntlet: The Third Encounter.
Gauntlet: The Third Encounter.

Gauntlet: The Third Encounter adalah game arcade buatan Atari yang ada di era 90an. Game ini hanya bertahan sebentar saja dan setelah itu ia menghilang.

Dalam Gauntlet ada beberapa karektor dan salah satunya bernama Android. Jika karektor lain berbentuk manusia, watak Android ini pula berbentuk makhluk aneh yang disebut robot.

Seperti yang tertera pada gambar, Android ini berbentuk kelabu dengan dua antena di kepala. Dengan menggantikan warna kelabu menjadi hijau dan memperjelas bentuk kaki dan tangan, bukankah Gauntlet Android ini sangat mirip dengan Google Android?

Android
Memiliki persamaan?

Ya, memang ramai pereka aka designer yang karya mereka terinspirasi oleh karya-karya sebelumnya. Selagi tidak menyamai 100%, dibolehkan untuk meniru!

Agaknya begitulah juga dengan makhluk hijau Google Android ini. Adakah dia merupakan cucu kepada Gauntlet Android atau mereka sebenarnya tidak mempunyai hubungan sama sekali.

Hanya Google yang tahu..heh

BACA INI JUGA: Mana Lebih Hebat, Tablet Windows Atau Android?

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon