Sunday, April 20, 2014

Mana Lebih Hebat, Tablet Windows Atau Android?


Pasaran tablet kini menawarkan lebih banyak pilihan kepada pengguna terutamanya apabila berlaku peningkatan mendadak tablet bersaiz 8 inci dan ke atas dengan Windows 8 yang memenuhi kriteria penting daripada segi spesifikasi, penggunaan, prestasi dan ketahanan.

Girls and Tablet

Tablet jenis ini dilihat lebih cenderung kepada penggunaan yang lebih profesional untuk memenuhi keperluan pejabat, organisasi dan perniagaan.

Namun, tablet Android turut mengalami evolusi terutamanya dalam menawarkan lebih pilihan kepada pengguna. Pilihan ini merangkumi kepelbagaian saiz skrin, prestasi dan penggunaannya yang semakin fleksibel.

Oleh itu, terdapat beberapa faktor penting yang wajar dipertimbangkan supaya anda boleh membezakan dengan ketara tablet-tablet yang menggunakan OS yang berlainan ini.

1. Perkakasan

Tablet Windows 8

Tablet Windows 8

Tablet yang dilengkapi Windows 8 biasanya memiliki kualiti binaan perkakasan yang sangat baik. Penanda aras terbaik buat masa sekarang bagi tablet ini ialah Microsoft Surface Pro yang telah diberi kemaskini pada tahun kedua pelancarannya.

Biasanya, tablet jenis ini dikuasakan oleh pemprosesan Intel empat teras Bay Trail Atom (tertakluk kepada model dan pengeluarnya). Pemproses (CPU) jenis ini lazimnya digunakan kerana ia mampu meningkatkan prestasi semasa tablet disamping menawarkan ketahanan bateri sehingga 9 jam penggunaan.

Sesetengah tablet jenis ini turut berevolusi berdasarkan sasaran pengguna semasa termasuk dengan spesifikasi yang lebih hebat.

Selain menggunakan pemproses Intel Haswell, beberapa jenama tablet Windows 8 seperti Lenovo Yoga dan sebagainya berinteriaksi sebagai peranti hibrid yang berasaskan daripada tablet.

Harga tablet hibrid Windows 8 jenis ini biasanya lebih mahal dan mampu memenuhi selera pengguna yang 'berselera besar'. Manakala dari segi perkakasan, tablet ini sangat selesa untuk aktiviti melayari internet dan menaip.

Tablet Android

Tablet Android

Tidak kurang hebatnya, kebanyakan tablet Android kini turut dilengkapi dengan pemprosesan berkuasa dua dan empat teras daripada pelbagai pengeluar yang memberikan kepelbagaian prestasi berpadanan dengan nilai harga tablet yang ditawarkan kepada pengguna.

Faktor rekabentuk peranti turut dipelbagaikan dan memberikan pengguna terlalu banyak pilihan dipasaran termasuk dari segi saiz skrin dan binaan fizikal.

Disebabkan terlalu banyak model, spesifikasi yang ditawarkan agak lebih kurang sama dan anda juga perlu bijak menilai harganya.

Anda boleh memilih saiz daripada yang paling kecil sehingga yang paling besar dengan paparan resolusi antara 720p, 1080p, 2560x1600p atau lebih.

Selain reka bentuk fizikal, tablet jenis ini memiliki pelbagai jenis rekaan yang inovatif termasuk apa yang dipraktikkan pada Galaxy Note 10 dan ke atas.

Malah, boleh dikatakan semua model tablet Android dilengkapi dengan keupayaan sambungan WiFi selain binaan 3G, HSPA+ atau 4G LTE sebagai sambungan tambahan.

Tablet ini praktikal selain sangat sesuai sebagai kegunaan jika kena pilihannya.

2. Aplikasi dan Perisian

Tablet Windows 8

Aplikasi Tablet Windows 8

Antara muka pengguna metro yang mesra dan kebolehan integrasi mudah dengan desktop Windows menjadikan tablet Windows 8 sebagai pilihan. Malah, sesuai dengan reputasinya yang serasi dengan aplikasi pejabat seperti Office.

Walaupun Windows 8 belum mampu menandingi Android dari segi jumlah aplikasi untuk pengguna, namun platform ini lebih selamat dengan pemantauan berterusan untuk memastikan prestasinya sentiasa dalam keadaan terbaik.

Perkembangannya terus meletakkan platform ini berada di garisan positif dengan jalinan kerjasama daripada pelbagai pembangun.

Tablet Android

Aplikasi Tablet Android

Sebagai sebuah platform sumber terbuka, perkembangan dan inovasi Android ternyata tidak dapat dibendung terutamanya dari segi aplikasi (apps). Tablet Android mampu bekerja dengan Google Play Store, Amazon Apps Store dan sebarang gedung aplikasi pihak ketiga.

Ribuan aplikasi boleh dimuat turun yang merangkumi aplikasi popular rangkaian sosial, e-mel, pemesejan, pengurusan dan sebagainya. Aspek ini menjadi keutamaan pembangun aplikasi.

Bukan itu sahaja, ia juga sering menjadi sasaran pencerobohan dan mudah diserang virus.

Rangkuman

Tablet Windows 8
  • Memiliki reka bentuk fizikal yang baik dan kukuh.
  • Kolaborasi dengan aplikasi pejabat.
  • Spesifikasi sepadan dengan nilai.
  • Sistem sekuriti lebih terjamin.
  • Tidak memiliki banyak pilihan seperti Android.
  • Aplikasi (apps) popular masih kurang dengan bilangan terhad.
  • Sentiasa menerima kemaskini.

Tablet Android
  • Banyak pilihan dan pelbagai model dengan variasi reka bentuk.
  • Harga berpatutan dan mampu milik.
  • Sekuriti kurang, terutamanya aplikasi yang sering menjadi sasaran virus.
  • Mesra pengguna.
  • Terlalu arus perdana (mainstream).
  • Lambat menerima kemaskini sistem operasi (jenama tertentu).
  • Tetapan aplikasi tidak tepat untuk setiap model (skrin besar).

Jadi, yang mana satu pilihan terbaik anda?

BACA INI JUGA: Aplikasi Wajib Peranti Android Anda

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon