Monday, October 21, 2013

Jalan Raya Menuju Ke Syurga


Di wilayah Tianamen, China, terdapat sebuah jalan yang sangat berliku dan berselekoh tajam menuju ke sebuah puncak bukit. Orang-orang Inggeris menggelar jalan raya ini sebagai 'The Heaven-Linking Avenue' atau 'Avenue Toward Heaven' yang membawa maksud 'Jalan Penghubung Syurga' atau 'Jalan Menuju ke Syurga'.

The Heaven-Linking Avenue

Mengapa jalan raya ini dikenali sebagai 'Jalan Menuju ke Syurga'? Sudah pasti terdapat terdapat kisah yang menarik di sebalik jalan raya ini.

Di Tianamen, terdapat satu fenomena alam yang amat menakjubkan, iaitu sebuah gerbang yang terbentuk daripada gunung yang terkenal sebagai Tianamen Shan Big Gate yang bermaksud Gerbang Raksasa. Tianamen ini merupakan sebuah lubang besar yang wujud di gunung Tianamen.

Ia merupakan lubang raksasa terbesar di dunia dan lokasi fenomena alam ini terletak lebih kurang lapan kilometer dari kota Zhangjiajie yang berada di bawah jajahan daerah Hunan, China.

The Heaven-Linking Avenue
Lubang ini terbentuk pada tahun 263 Masihi ketika pemerintahan Raja Wujing.

Peristiwa terbentuknya lubang raksasa di gunung Tianamen mempunyai perjalanan sejarah yang panjang dan ia termaktub di dalam sejarah negara China. Lubang ini terbentuk pada tahun 263 Masihi, iaitu ketika pemerintahan Raja Wujing.

Pada zaman itu, terdapat sebuah gua bernama Shongliangshan. Gua yang terletak tepat di belakang gunung Tianamen kemudiannya dirobohkan dan meninggalkan sebuah lubang raksasa yang ternganga.

Bermula dari situ, nama gunung ini kemudiannya digantikan dengan Tianmenshan. Bagaimanapun, tidak diketahui sebab-musabab kenapa gua tersebut dirobohkan.

Terdapat 999 anak tangga untuk sampai ke puncak gerbang. Sebelum itu, anda juga perlu menaiki kenderaan dan melalui jalan berliku yang dikenali sebagai Big Gate Road atau Jalan Gerbang Besar terlebih dahulu.

Jalan ini memiliki 99 selekoh tajam dan merupakan salah satu jalan raya yang paling merbahaya di China. Ia bermula dari ketinggian 200 meter di atas permukaan laut, sehinggalah sampai ke puncaknya yang berada pada ketinggian 1,300 meter di atas paras laut.

The Heaven-Linking Avenue
Jalan ini memiliki 99 selekoh tajam dan merupakan 
salah satu jalan raya paling merbahaya di China.

Jika dibandingkan jarak dengan perbezaan ketinggiannya, tahap kecuraman jalan ini boleh dikatakan agak ekstrem. Justeru, hanya kereta pacuan empat roda sahaja yang dibenarkan untuk melalui jalan raya ini.

Dalam budaya masyarakat Cina, nombor sembilan dianggap sebagai angka yang membawa keuntungan. Mereka percaya bahawa syurga mempunyai sembilan lapisan. Disebabkan itulah Jalan Gerbang Besar yang mempunyai 99 selekoh tajam ini dikenali sebagai Jalan Menuju ke Syurga oleh masyarakat tempatan.

Pemandangan sepanjang melalui jalan ini sangat indah dan menakjubkan. Namun, jika dilihat dari posisi yang lebih tinggi, ia kelihatan agak menyeramkan kerana terdapat banyak liku atau selekoh tajam yang perlu dilalui untuk sampai ke puncaknya. Selain itu, dibahagian kiri dan kanan jalan pula terdapat gaung yang sayup kelihatan.

Pembinaan jalan raya Big Gate Road ini memakan masa selama 18 tahun. Jalan ini sebenarnya baru sahaja dibina yang bermula dari tahun 1988 dan siap sepenuhnya pada tahun 2006.

Ia merupakan satu inisiatif pihak berkuasa Hunan untuk memudahkan masyarakat tempatan berkunjung ke puncak gunung Tianamen, selain turut menjadi salah satu lokasi pelancongan menarik di daerah berkenaan.

The Heaven-Linking Avenue
Perjalanan menaiki kereta kabel memakan masa kira-kira 20 minit.

Di puncak gunung inilah terletaknya Forbidden City atau Kota Larangan yang telah dibina sejak zaman Dinasti Ming, sekitar abad ke-15. Pada zaman dahulu, ia merupakan lokasi pusat pemerintahan sesebuah kerajaan tetapi kini semuanya hanya tinggal sejarah.

Selain menaiki kenderaan pacuan empat roda, pelancong juga mempunyai pilihan untuk menaiki kereta kabel ke puncak gunung.

Tetapi, pilihan ini tidak disarankan kepada pelancong yang gayat kepada ketinggian kerana ia merupakan pengangkutan kereta kabel paling tinggi dan paling ekstrem di dunia. Perjalanan menaiki kereta kabel memakan masa kira-kira 20 minit.

Jadi, kepada anda yang berminat dengan tapak sejarah ini menakjubkan ini, bolehlah melawat ke sana..

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon