Saturday, August 31, 2013

Tahukah Anda Pulau-pulau Buatan Manusia Yang Sangat Menakjubkan?


Tuhan sudah menciptakan seluruh bumi dan isinya untuk kehidupan manusia. Namun dengan semakin berkembangnya populasi manusia, membuatkan dunia semakin sempit.


Mungkin kerana alasan itulah ada insan-insan yang dikurniakan kepintaran sehingga mampu mencipta pulau buatan sendiri di pelbagai pelusuk dunia. Dengan bentuk yang unik, pulau-pulau buatan itu dijadikan sebagai tempat tinggal!

Tak percaya, mari kita lihat pulau-pulau buatan manusia yang sangat menakjubkan ini.

Spiral Island

Spiral Island

Jika anda tidak mampu membeli sebuah pulau tropika, kenapa tidak membinanya sendiri? Itu adalah apa yang Richie Sowa lakukan pada tahun 1998. Dengan menggunakan lebih daripada suku juta botol plastik.

Mexcaltitan

Mexcaltitan

Mexcaltitan adalah pulau buatan manusia yang terletak di luar pantai Nayarit, Mexico. Pulau itu kini sedang dipromosikan sebagai tarikan pelancong dan pulau ini sedang dihias oleh "Pueblo Magico" yang dilantik oleh kerajaan persekutuan.

Ia boleh diakses dengan bot dari La Batanza, yang merupakan kawasan dok yang terletak kira-kira 40 kilometer dari Santiago, Ixcuintla.

The World Islands

The World Islands

Projek The World Islands adalah satu kumpulan kira-kira 300 pulau buatan manusia. Kepulauan buatan ini dibina dalam bentuk peta dunia yang terletak kira-kira 6 km di luar pantai Dubai, UAE, yang meliputi kawasan seluas kira-kira 55 km persegi.

Pemaju induk adalah Nakheel Properties, anak syarikat Kerajaan Dubai milik konglomerat Dubai World.

Real Madrid Island

Real Madrid Island

Pada tahun 2012, pasukan bola sepak Real Madrid mengumumkan rancangan untuk membina sebuah resort mewah bernilai $1 bilion di United Arab Emirates.

Resort yang juga digambarkan sebagai sebuah taman tema untuk peminat bola sepak yang taksub, termasuk dua hotel bertingkat, villa mewah, stadium bola sepak dengan 10,000 tempat duduk, marina dan muzium berteknologi tinggi yang dikhaskan untuk sejarah pasukan tersebut.

Real Madrid telah mengumumkan projek 430,000 meter persegi yang direka oleh J + H BOIFFILS dan akan dibina dengan kerjasama kerajaan UAE. Mereka berharap untuk membuka pulau ini pada tahun 2015.

Kepulauan Khazar

Kepulauan Khazar

Kepulauan Khazar (disebut Xəzər), juga dikenali sebagai Kepulauan Caspian, adalah 41 pulau buatan yang terletak 25 km di selatan Baku, Azerbaijan, dengan keluasan 3,000 hektar (kira-kira 11.6 batu persegi) di Laut Kaspia.

Avesta, syarikat yang bertanggungjawab dalam pembinaan pulau-pulau, sedang membina bandar yang mampu memuatkan 1 juta penduduk, mengandungi 150 buah sekolah, 50 hospital dan pusat-pusat jagaan harian, taman-taman, pusat membeli-belah, pusat-pusat kebudayaan, kampus universiti, litar Formula 1 dan Menara Azerbaijan (dijangka menjadi tertinggi di dunia).

Dengan kos pembinaan menara yang menelan kos sebanyak  $2 billion bakal menjadi tunjang Kepulauan Khazar, sebuah bandar yang berharga $100 bilion.

No Man’s Land Fort

No Man’s Land Fort

Kubu laut semasa Era Victoria pada mulanya dibina untuk menangkis serangan tentera laut Perancis, tetapi kini sebuah hotel mewah dengan 21 bilik, dua landasan helikopter dan kolam renang yang mampu dipanaskan telah dibina.

Ia telah dijual pada tahun 2007 tetapi apabila syarikat itu muflis, ia telah membawa kepada beberapa drama dengan bekas pemiliknya Harmesh Pooni, telah mengurung dirinya di dalam rumah dipulau berkenaan pada tahun 2008. Sehingga kini ia masih belum lagi terjual.

Orsos Island

Orsos Island

Adakah anda mengimpikan sebuah pulau peribadi anda sendiri, tetapi tidak suka terikat di satu tempat? Jika ya, sebuah firma Austria telah memberikan penyelesaian untuk masalah anda, pulau buatan manusia terapung yang lengkap dengan dua enjin diesel kecil untuk anada pada bila-bila berpindah ke mana-mana sahaja.

Berbentuk bujur "Pulau Orsos" telah direka untuk menggabungkan pergerakan kapal layar dengan keselesaan sebuah rumah.

Ia menawarkan enam bilik tidur, setinggi tiga tingkat dengan keluasan 1,000 meter persegi dan mempunyai empat gelanggang tenis.

Harga untuk semua ini sudah pasti lebih daripada yang anda harapkan jika dibandingkan dengan rumah biasa. Pada harga $6,500,000, ia jauh lebih murah berbanding kepulauan Caribbean dan kini digemari oleh orang-orang kaya.

Tokyo Bay Aqua-Line

Tokyo Bay Aqua-Line

Salah satu cara yang cepat untuk menghubungkan Kawasaki, Kanagawa, Kisarazu dan Chiba ialah lebuhraya yang dibina di bawah laut dengan jambatan di atasnya. Aqua Tunnel adalah sepanjang 9.6 kilometer bermula dari Kawasaki.

BACA INI JUGA: The Island Race, Tragedi San Diego

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon